Mohammadreza Soleimani 4 روز پیش verl
بازدید 16 بدون دیدگاه

افزودن فضای ذخیره سازی Backup Repository در Veeam

افزودن فضای ذخیره سازی Backup Repository در Veeam، در این مقاله قصد داریم به نحوه اضافه نمودن فضای ذخیره سازی یا همان Backup Repository در محیط Veeam Backup & Replication بپردازیم.

 

افزودن فضای ذخیره سازی Backup Repository در Veeam

فهرست مطالب

  1. Backup Repository چیست
  2. راه اندازی TrueNAS
  3. ایجاد Backup Repository

 

 

Backup Repository چیست

Backup Repository همانطور که از ترجمه لغوی آن مشخص است، مکانی جهت ذخیره‌سازی است که Veeam فایل‌های پشتیبان، کپی‌ VM ها و سایر داده های مورد نیاز جهت پشتیبان گیری را نگهداری می نماید. اولین گام در جهت استفاده از Veeam Backup & Replication افزودن Backup Repository و معرفی آن به نرم افزار می باشد. می توان انواع مختلفی از ذخیره ساز ها را به عنوان Backup Repository در Veeam Backup & Replication اضافه نمود. در این مقاله از ذخیره ساز های تحت شبکه (NAS) جهت اضافه نمودن در محیط Veeam استفاده خواهیم نمود. در ابتدا به روش ایجاد یک Network Attached Storage (NAS) به واسطه TrueNAS خواهیم پرداخت و در مرحله بعدی روش افزودن آن به Veeam را بررسی خواهیم نمود.

 

 

 

راه اندازی TrueNAS

در این مقاله قصد داریم از TrueNAS جهت ذخیره سازی و اضافه نمودن فضای ذخیره سازی به عنوان Repository به Veeam Backup استفاده نماییم. همچنین این قابلیت وجود دارد که از SMB در ویندوز نیز استفاده نماییم. جهت نصب TrueNAS می بایست ابتدا فایل ISO مربوطه را دانلود نموده و در VMWare Workstation مراحل زیر را دنبال نماییم. در نظر داشته باشید می توان هر نوع فضای ذخیره سازی را به Veeam Backup به عنوان Repository اضافه نماییم که در این سناریو که محیط تست محسوب می شود ما از TrueNAS استفاده خواهیم نمود. در ابتدا در VMWare WorkStation یک ماشین مجازی جدید ایجاد می نماییم جهت انجام این کار گزینه New Virtual Machine را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده بر روی Next کلیک نموده و در مرحله بعدی در قسمت Installer Disc Image File (ISO) فایل iso دانلود شده را انتخاب می نماییم.

انتخاب فایل iso

 

 

در پنجره بعدی در قسمت Virtual Machine name یک نام برای ماشین مجازی در نظر گرفته در قسمت Location محل ذخیره سازی آن را مشخص می کنیم.

نام ماشین مجازی

 

 

این سناریو به صورت تست می باشد بنابراین سایر تنظیمات را به صورت پیش فرض انتخاب و در نهایت بر روی Finish کلیک می نماییم. در نظر داشته باشید TrueNAS جهت عملکرد صحیح حداقل به 8 گیگابایت رم نیاز دارد بنابراین در مقدار دهی سخت افزار مجازی باید این نکته را در نظر داشته باشیم.

ایجاد VM

 

 

پس از انجام مراحل فوق، ماشین مجازی ایجاد شده را روشن می نماییم و فرایند Boot ماشین مجازی انجام خواهد گرفت. در پنجره در دسترس گزینه Install/Upgrade را انتخاب می نماییم.

گزینه install

 

 

سپس می بایست دیسک مورد جهت نصب TrueNAS انتخاب گردد.

انتخاب disk

 

 

سپس می بایست دیسک مورد جهت نصب TrueNAS انتخاب گردد.

مقداردهی Password

 

 

در نهایت نوع Boot را مشخص نموده تا فرایند نصب سیستم عامل TrueNAS بر روی ماشین مجازی تکمیل گردد. این فرایند چند دقیقه زمان نیاز خواهد داشت. در پایان پیامی مبتنی بر نصب موفقیت آمیز نمایش داده خواهد شد و سپس ماشین مجازی را با استفاده از Reboot System مجدد راه اندازی می نماییم. پس از بارگزاری مجدد سیستم تنظیمات در دسترس قرار خواهد گرفت. اولین گام تنظیم IP بر روی سیستم می باشد. به منظور این کار گزینه Configure Network Interface را انتخاب می کنیم.

تنظیمات Network

 

 

سپس با توجه به زیر ساخت شبکه اقدام به تنظیمات مورد نیاز می نماییم. در این سناریو تنظیمات به صورت زیر انجام شده است.

تنظیمات IP

 

 

اکنون با توجه به IP در نظر گرفته شده می توان توسط مرورگر به کنسول تحت وب TrueNAS دسترسی پیدا نمود. اکنون پیش از اضافه نمودن TrueNAS به Veeam Backup به عنوان یک Repository می بایست تنظیمات ابتدایی را بر روی TrueNAS انجام دهیم. به همین منظور ابتدا در کنسول TrueNAS در قسمت Storage می بایست یک Pool ایجاد کنیم. به همین منظور از زیر منوی Storage گزینه Pools را انتخاب می نماییم و در پنجره در دسترس گزینه ADD را انتخاب می کنیم. در این قسمت نام Pool و دیسک مورد نظر را انتخاب می کنیم و بر روی Create کلیک می نماییم و مطابق تصویر زیر Pool جدید ایجاد خواهد شد.

ایجاد Pool

 

 

در مرحله بعدی از تنظیمات TrueNAS می بایست نوع Sharing را انتخاب نماییم. به همین منظور از زیر منوی Sharing گزینه Windows Share (SMB) را انتخاب می نماییم. در پنجره باز شده بر روی ADD کلیک نموده و در قسمت Path مطابق تصویر Pool ایجاد شده را انتخاب و در قسمت Name یک نام در نظر می گیریم. همچنین با کلیک بر روی گزینه Advanced Mode در قسمت Hosts Allow می بایست آدرس IP سرور Veeam را وارد نماییم تا اجازه دسترسی به فضای ذخیره سازی TrueNAST به سرور Veeam Backup داده شود. در نهایت بر روی گزینه Submit کلیک می کنیم تا تغییرات ذخیره شوند.

تنظیمات Share

 

ایجاد Backup Repository در Veeam Backup

اکنون زمان آن فرا رسیده تا فضای ایجاد شده در TrueNAS را به Veeam Backup به عنوان Repository اضافه نماییم. جهت انجام این کار در کنسول نرم افزار Veeam Backup & Replication بر روی گزینه Backup Infrastructure کلیک نموده و گزینه Backup Repositories را انتخاب می نماییم. در پنجره در دسترس در منوی بالای صفحه گزینه Add Repository را انتخاب می نماییم. در پنجره باز شده گزینه Network Attached Storage را انتخاب می نماییم.

گزینه backup repository

 

 

در مرحله بعدی گزینه SMB Share را با توجه به نوع Share در مرحله قبل انتخاب می کنیم.

گزینه SMB

 

پنجره جدیدی در دسترس قرار خواهد گرفت که در قسمت Name یک نام برای Repository در نظر می گیریم. در مرحله بعدی در قسمت Shared Folder آدرس TrueNAS ایجاد شده را وارد می نماییم و سپس گزینه This Share Requires access credential را فعال نموده تا بتوان نام کاربری و رمز عبور مورد نظر جهت دسترسی به SMB Share را وارد نماییم.

استفاده از Credential

 

 

در پنجره بعدی ظرفیت در دسترس قابل مشاهده می باشد و همچنین گزینه Limit Maximum concurrent tasks به صورت پیش فرض بر روی 4 قرار دارد به این معنی که حداکثر 4 Job به صورت همزمان امکان ارسال به این فضای ذخیره سازی را خواهند داشت.

اطلاعات repository

 

 

مراحل بعدی را به صورت پیش فرض ادامه داده و در نهایت در قسمت Apply تنظیمات انجام شده اعمال و ذخیره خواهد شد و در قسمت Summary یک خلاصه وضعیت از Repository ایجاد شده نمایش داده خواهد شد و با کلیک بر روی گزینه Finish فرایند به اتمام رسیده و Repository مورد نظر درون Veeam Backup & Replication اضافه خواهد گردید که می توان جهت ذخیره سازی و تهیه پشتیبان از آن استفاده نمود.

پایان فرایند

 

در مقاله های آتی به نحوه تهیه پشتیبان (Backup) از عناصر مختلف در شبکه و ذخیره سازی داده های مورد نظر در Repository ایجاد شده خواهیم پرداخت.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه