Mohammadreza Soleimani 8 روز پیش verl
بازدید 28 بدون دیدگاه

سیاست نگهداری پشتیبان Retention Policy در Veeam

سیاست نگهداری پشتیبان Retention Policy در Veeam، همانطور که می دانیم، هر پشتیبان (Backup) که با موفقیت انجام می گیرد یک نقطه بازیابی (Restore Point) را در دسترس قرار خواهد داد که امکان بازگشت یک ماشین مجازی را به این نقطه در زمان فراهم می نماید. جهت مدیریت و کنترل تعداد نقاط بازیابی (Restore Points) در زنجیره پشتیبان می بایست سیاست نگهداری پشتیبان (Backup Retention Policy) را مشخص نماییم. در این مقاله قصد داریم به مفهوم Retention Policy و تنظیمات مربوط به آن بپردازیم.

 

سیاست نگهداری پشتیبان Retention Policy در Veeam

فهرست مطالب

 

  1. Retention Policy چیست
  2. پیاده سازی
  3. سیاست نگهداری GFS
  4. مزایای GFS

 

 

 

Retention Policy چیست

سیاست نگهداری، تعداد نقاط بازیابی را که قصد دارید بر روی دیسک حفظ نمایید مشخص می نماید و بر طبق آن معین می شود تا چه حد می توانید به عقب باز گردید. پس از عبور از تعداد مجاز نقاط بازیابی، Veeam Backup & Replication سیاست نگهداری پشتیبان (Backup Retention Policy) را اعمال می نماید تا اولین نقطه بازیابی را از زنجیره پشتیبان حذف کند. سازمان ها جهت کنترل و مدیریت رشد رکورد ها و داده های پشتیبان به این مکانیزم (Retention Policy) نیاز خواهند داشت. شاید نگهداری کلیه رکورد ها و داده ساده ترین روش در پشتیبان گیری باشد اما باید در نظر داشت با هر بار تهیه پشتیبان حجم زیادی از فضای ذخیره سازی اشغال خواهد شد که در طول زمان هزینه ذخیره سازی زیادی را به سازمان تحمیل خواهد نمود لذا داشتن یک سیاست نگهداری (Retention Policy) اجتناب ناپذیر می باشد. البته این سیاست ها می بایست منطبق با مقررات و نیاز های سازمان در نظر گرفته شود.

 

پیاده سازی

جهت تعریف Retention Policy در فرایند پشتیبان گیری می بایست در هنگام ایجاد Backup Job در قسمت Retention Policy تعداد نقاط بازیابی را مشخص نماییم. در نظر داشته باشید در این قسمت امکان انتخاب بر حسب روز و یا نقاط بازیابی فراهم می باشد. به صورت پیش فرض Veeam Backup تنظیمات را به صورت 7 روز در نظر گرفته است.

ایجاد Retention policy

 

سیاست نگهداری GFS

سیاست نگهداری (GFS) به شما امکان می‌دهد تا نسخه ‌های پشتیبان در نظر گرفته شده برای بایگانی طولانی‌ مدت را در حالی که از حداقل منابع استفاده می‌کنید، حفظ نمایید. این امر با استفاده از تعدادی چرخه پشتیبان جهت نگهداری نسخه های پشتیبان انتخاب شده برای دوره های زمانی مختلف به دست می آید. این چرخه ها عبارتند از:

  • چرخه پشتیبان گیری هفتگی
  • چرخه پشتیبان گیری ماهانه
  • چرخه پشتیبان گیری سالانه

 

چنانچه با یک سیاست پشتیبان‌ گیری ساده، نسخه‌ های پشتیبان را به مدت یک سال نگهداری کنید، هر نسخه پشتیبان در زنجیره برای آن مدت نگهداری می‌شود، که این کار منطقی نبوده و علاوه بر این نیازمند منابع زیادی خواهد بود. با کمک GFS، فقط پشتیبان‌گیری‌ های مشخص شده (به عنوان مثال پشتیبان ‌گیری اولین شنبه هر ماه) برای دوره تنظیم‌ شده نگهداری می‌شوند، که به فضای ذخیره ‌سازی بسیار کمتری نیاز خواهد بود. علاوه بر این، پشتیبان ‌گیری ‌های GFS همواره فایل ‌های پشتیبان کامل (Full Backup) هستند که حاوی Image داده‌ های کل ماشین در تاریخ مشخص هستند و خارج از زنجیره پشتیبان ‌گیری روزانه نگهداری می‌شوند. با بهره گیری از این قابلیت بار شبکه در محیط سازمانی کاهش خواهد یافت.

استراتژی پشتیبان گیری موجود در نرم افزار Veeam Backup & Replication یک روش بهینه برای نگهداری منظم و طولانی مدت داده ها در دسترس قرار خواهد داد. برای برخی از شرکت ها، به ویژه در بخش های مالی حفظ داده های بلند مدت اهمیت ویژه ای دارد. با بهره گیری از GFS، می‌توان پشتیبان‌گیری سالانه، ماهانه و هفتگی را انجام و این نسخه‌ های پشتیبان را تا زمانی دلخواه ذخیره نماییم.

 

سلسله مراتب GFS

GFS مخفف عبارت Grandfather-Father-Son می باشد که سلسله مراتبی به شرح زیر خواهد داشت:

  • Grandfather: در این سطح معمولا نسخه ‌های پشتیبان ماهیانه ذخیره می‌شوند و برای تهیه نسخه پشتیبان کامل در اولین و آخرین روز هر ماه و همچنین ذخیره سازی طولانی مدت استفاده می شود.
  • Father: در این سطح نسخه های پشتیبان هفتگی ذخیره می شوند. این سطح از ذخیره سازی را می توان با تهیه نسخه پشتیبان کامل در یک روز از هفته به دست آورد.
  • Son: در این سطحی نسخه ‌های پشتیبان روزانه ذخیره می‌شوند. به عنوان مثال، پشتیبان گیری روزانه با گرفتن یک نسخه پشتیبان کامل در پایان هر روز ارائه می شود.

جدول زمانبندی GFS Backup در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد. در تصویر می بینیم که بک آپ هفتگی در روز های یکشنبه، بک آپ گیری روزانه در سایر روزهای دیگر و بک آپ ماهانه در آخرین روز ماه برنامه ریزی شده است.

تصویر schedule

مزایای GFS

  • نگهداری طولانی مدت پشتیبان: استراتژی GFS جهت برآوردن نیازهای ذخیره سازی بلند مدت طراحی شده است. با این استراتژی می توان فضای ذخیره سازی خود را در بازه های زمانی مختلف حفظ نماییم.
  • انعطاف پذیری و سفارشی سازی: استراتژی GFS را می توان مطابق با نیازهای سازمان ها سفارشی نمود. این استراتژی امکان تهیه پشتیبان در روزها، هفته ها و ماه های خاص و ذخیره آن ها را فراهم می سازد.
  • بازیابی سریع: به کمک استراتژی GFS، قابلیت بازیابی نسخه های پشتیبان در بازه های زمانی مختلف افزایش می یابد. این فرایند جهت به حداقل رساندن مخاطرات و از دست دادن داده ها و تضمین تداوم کسب و کار حیاتی می باشد.
  • سهولت مدیریت: استراتژی GFS یک برنامه پشتیبان و بازیابی منظم و قابل پیش بینی را در اختیار ما قرار می دهد. از آنجایی که سیاست هایی مانند زمان تهیه نسخه پشتیبان، مدت زمان نگهداری و زمان خذف نمودن آن ها واضح و منظم هستند، مدیریت و فرآیند های پیگیری بسیار آسان تر می شوند.
  • انطباق با مقررات: برای برخی از صنایع و موسسات، نگهداری طولانی مدت داده ها جهت مطابقت با مقررات الزامی است. استراتژی GFS یک روش ایده آل برای مطابقت با چنین مقرراتی ارائه می دهد چرا که اجازه می دهد تا داده ها در دوره های زمانی مختلف ذخیره شوند.

 

جهت فعال سازی GFS ابتدا باید با کلیک بر روی Edit در قسمت Backup Job در بخش Storage، GFS را فعال خواهیم نمود.

فعال سازی GFS

در نهایت با کلیک بر روی Configure، یکی از گزینه های بک آپ های سالانه، ماهانه و هفتگی را مشخص می نماییم.

مرحله پایانی

با انتخاب هر یک از گزینه ها می بایست تنظیمات مربوط به آن را انجام دهیم. به عنوان مثال در گزینه ماهیانه می بایست مشخص کنیم که Full Backup در اولین روز یا اخرین روز ماه انجام گیرد. سیاست نگهداری (GFS) به شما امکان می‌دهد نسخه ‌های پشتیبان VM را برای مدت زمان طولانی، برای هفته ‌ها، ماه‌ها و سال‌ها ذخیره نمایید. به این منظور، Veeam Backup & Replication فایل های پشتیبان کامل ایجاد و آنها را با flag های GFS علامت گذاری می نماید. این Flag های GFS می توانند سه نوع باشند: هفتگی، ماهانه یا سالانه. بسته به نوع Flag اختصاص داده شده به نسخه پشتیبان کامل، Backup مورد نظر برای تعداد مشخصی از هفته ها، ماه ها یا سال ها ذخیره می شود.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه