Mohammadreza Soleimani 37 روز پیش verl
بازدید 88 بدون دیدگاه

آشنایی با مفاهیم ذخیره سازی و پشتیبان Backup

آشنایی با مفاهیم ذخیره سازی و پشتیبان Backup، در این مقاله قصد داریم به برخی مفاهیم پشتیبان (Backup) که در مقاله های آتی در هنگام پیکربندی و بهره گیری از نرم افزار Veeam مورد استفاده قرار می گیرند، بپردازیم.

 

آشنایی با مفاهیم ذخیره سازی و پشتیبان Backup

فهرست مطالب

  1. Backup چیست
  2. RPO چیست
  3. RTO چیست
  4. انواع پشتیبان

 

 

Backup چیست

هدف از تهیه نسخه پشتیبان ایجاد یک کپی از اطلاعات است که در صورت خرابی داده های اولیه قابل بازیابی باشد. خرابی داده‌ های اولیه می‌تواند نتیجه خرابی سخت‌افزار یا نرم‌افزار، خرابی داده ‌ها، یا یک رویدادی که انسان در آن نقش ابفا می نماید، مانند حمله مخرب (ویروس یا بدافزار)، یا حذف تصادفی داده‌ ها باشد. نسخه ‌های پشتیبان (Backup) امکان بازیابی داده ‌ها را از زمان قبل تر را فراهم می نمایند تا در هنگام وقوع یک رویداد برنامه‌ریزی نشده اطلاعات بازیابی شده و تداوم کسب و کار امکان پذیر گردد.

باید در نظر داشت ذخیره کپی داده ها در محل ذخیره سازی جداگانه جهت محافظت در برابر از دست دادن رفتن داده های اولیه بسیار حیاتی می باشد. این ذخیره سازی در محل مجزا می‌تواند به سادگی در یک دیسک درایو اکسترنال USB، یا یک سیستم ذخیره‌ سازی، ذخیره ‌سازی ابری، یا Tape Drive انجام گیرد. این ذخیره ساز جایگزین می تواند در همان مکان داده های اولیه یا در یک مکان دیگر به صورت ریموت باشد. احتمال رخداد های مرتبط با آب و هوا ممکن است داشتن کپی از داده ها در مکان های دور را توجیه کند به عنوان مثال در مکان های زلزله خیز همواره پیشنهاد می شود که کپی از داده ها در مکان هایی با فاصله جغرافیایی نگهداری شود. منظور دستیابی به نتایج بهتر، نسخه‌ های پشتیبان می بایست به صورت منظم و در زمان بندی مشخصی ایجاد شوند تا میزان داده‌ های از دست رفته بین نسخه ‌های پشتیبان به حداقل برسد. هرچه فاصله زمانی بین نسخه های پشتیبان بیشتر باشد، احتمال از دست رفتن اطلاعات در هنگام بازیابی از نسخه پشتیبان بیشتر می شود. حفظ چندین نسخه از داده ها، اطمینان و انعطاف پذیری را برای بازیابی به نقطه ای از زمان که تحت تاثیر خرابی داده ها یا حملات مخرب قرار نمی گیرد، فراهم می نماید.

Veeam Backup یک راهکار محافظت از داده ها و پشتیبان گیری است که توسط شرکت نرم افزاری Veeam ، شرکتی متخصص در محصولات پشتیبان گیری (Backup)، بازیابی و مدیریت داده ها در محیط های مجازی، فیزیکی و ابری توسعه یافته است. همچنین Veeam راه حل های پشتیبان اختصاصی برای Microsoft 365، Kubernetes و پلتفرم های ابری محبوب ارائه می نماید.

 

 

 

Recovery Point Objective

که به اختصار RPO نیز نامیده می گردد. RPO هدف شما برای حداکثر مقدار داده ای است که سازمان تحمل پذیر از دست رفتن آن می باشد. این پارامتر در مقیاس زمان اندازه گیری می شود. بازه زمانی ذکر شده از لحظه وقوع خرابی تا آخرین نسخه پشتیبان از اطلاعات معتبر، محسوب می گردد. به عنوان مثال، اگر در حال حاضر با خطا مواجه شده باشیم و آخرین نسخه پشتیبان کامل از اطلاعات 24 ساعت پیش بوده است، RPO مقدار 24 ساعت است. هرچه مدت RPO کوتاه تر باشد داده های کمتری از دست خواهد رفت.

 

Recovery Time Objective

که به اختصار RTO نیز نامیده می گردد. RTO حداکثر مدت زمانی است که در شرایط خرابی نیاز است تا عملیات Recovery و بازیابی انجام گیرد. هرچه راهکار های ذخیره سازی ساده تر و تجهیزات با قابلیت های بیشتری باشند عملیات بازیابی نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. در نهایت سازمان ها مبتنی بر نیاز های خود روش های پشتیبان گیری (Back up) و سیاست های مربوط به آن را انتخاب می نمایند. عواملی که در این تصمیم گیری تاثیر گذار خواهند بود عبارتند از :

  • سهولت در راه اندازی
  • هزینه
  • فضای ذخیره سازی در دسترس
  • امنیت داده ها
  • سرعت تهیه پشتیبان (Backup) از داده های موجود
  • و موارد دیگر که مبتنی بر سیاست های سازمان خواهد بود

 

انواع پشتیبان

پیش از راه اندازی و پیکربندی Veeam بهتر است از انواع پشتیبان اطلاعات کافی داشته باشیم. به همین منظور در این قسمت به انواع Backup خواهیم پرداخت.

  • Full Backup: این روش کامل ترین حالت تهیه پشتیبان (Backup) محسوب می گردد. در این حالت از تمامی داده های انتخاب شده پشتیبان ایجاد خواهد شد. این داده ها می تواند شامل فایل ها، فولدر ها، نرم افزار ها و اپلیکیشن ها و غیره باشد. به عنوان مزیت، این نوع Backup بهترین محافظت را از اطلاعات فراهم می نماید. مهم نیست که چه اتفاقی برای سخت افزار رخ می دهد، در این حالت یک نسخه کامل از تمام اطلاعات سازمان را خواهید داشت. در این روش حداقل زمان جهت بازیابی اطلاعات نسبت به سایر روش ها نیاز خواهد بود. اما باید در نظر داشت از آنجایی که در این روش پشتیبان ‌گیری‌، اطلاعات تکراری زیادی وجود دارد، به فضای ذخیره‌سازی، زمان و سرمایه‌ گذاری مالی نسبتا زیادی نیاز می باشد. همچنین به دلیل اینکه از تمامی اطلاعات پشتیبان تهیه می شود مدت زمان بیشتری جهت ایجاد Backup صرف خواهد شد.
  • Differential Backup: در این روش از Backup تنها اطلاعاتی که از آخرین Full Backup تغییر داشته اند کپی خواهند گردید. در این حالت چنانچه روز جمعه یک Full Backup داشته باشید در روز های بعد به عنوان مثال دوشنبه یک Differential Backup تهیه کنید صرفا فایل هایی که در آن ها تغییری ایجاد شده باشند، کپی خواهند گردید. این مدل از Backup زمان کمتری نسبت به روش Incremental Backup جهت بازیابی نیاز دارد و می تواند نسخه های مختلفی از فایل های مشابه را به شما ارائه دهد. به دلیل اینکه در این روش فایل های دارای تغییر، چند باره ذخیره می گردند نسبت به روش Incremental Backup فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز خواهد داشت.
  • Incremental Backup: این نوع Backup از سوی دیگر، فقط از اطلاعاتی که از آخرین بار که یک نسخه پشتیبان از هر نوع انجام گرفته تغییر کرده است، نسخه پشتیبان تهیه می نماید. اگر یک نسخه Full Backup در روز چهارشنبه داشته باشیم، یک نسخه Incremental Backup در روز شنبه فقط داده هایی را که در آخر هفته تغییر کرده اند ثبت می نماید. این نوع از پشتیبان‌ به زمان و فضای ذخیره‌ سازی بسیار کمتری جهت ایجاد نسخه ‌های فشرده ‌تر از داده‌ ها نیاز دارد. اما از معایب این روش باید در نظر داشت زمانی که در تهیه نسخه Backup صرفه جویی می کنید به زمان لازم برای بازیابی اطلاعات اضافه خواهد گردید. چنانچه قصد دارید روز شنبه فایل‌ هایی را که به‌ صورت تدریجی پشتیبان ‌گیری شده ‌اند مرور نمایید، ابتدا باید نسخه Full Backup را از چهارشنبه بازیابی نموده و از آنجا ادامه دهید. Incremental Backup روشی است که قالبا در محیط های ابری (Cloud) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در نظر داشته باشید که روش Differential Backup و Incremental Backup دو استراتژی متفاوت می باشند به صورت خلاصه مزیت Incremental Backup فایل پشتیبان با حجم کمتر که شبکه و فضای ذخیره سازی را کمتر اشغال می نماید در عین حال بازیابی دشوار تر و زمان بر تر را در پی خواهد داشت در طرف دیگر Differential Backup بازیابی سریع تر و در عین حال فرایند تهیه Backup طولانی تر و فضای ذخیره سازی بیشتری را اشغال خواهد نمود.

در این مقاله مطالبی در خصوص مفاهیم اولیه پشتیبان گیری (Backup) که در محیط Veeam کاربردی می باشند، ارائه گردید. در مقاله های آتی به نصب وراه اندازی و استفاده از Veeam در سناریو های مختلف خواهیم پرداخت.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه