Mohammadreza Soleimani 431 روز پیش verl
بازدید 884 بدون دیدگاه

نحوه Backup گیری از اکتیو دایرکتوری در ویندوز سرور

نحوه Backup گیری از اکتیو دایرکتوری در ویندوز سرور، همانطور که می دانیم اکتیو دایرکتوری، پایگاه داده ای ارزشمند در سطح سازمان محسوب می گردد. بنابراین تهیه پشتیبان (Backup) از اکتیو دایرکتوری یک امر ضروری محسوب می گردد. در این مقاله قصد داریم تا با نحوه Backup گیری از اکتیو دایرکتوری در ویندوز سرور آشنا شویم.

 

نحوه Backup گیری از اکتیو دایرکتوری در ویندوز سرور

فهرست مطالب

  1. Recycle Bin در اکتیو دایرکتوری
  2. تهیه Snapshot از اکتیو دایرکتوری
  3. Backup گیری از اکتیو دایرکتوری

 

 

فعال نمودن Recycle Bin در اکتیو دایرکتوری

پیش از اینکه به نحوه Backup گیری در ویندوز سرور بپردازیم، در ابتدا با قابلیت کاربردی Recycle Bin در اکتیو دایرکتوری آشنا می شویم. قابلیت Recycle Bin همانند Recycle Bin در محیط ویندوز محلی موقت جهت نگهداری Object های حذف شده در اکتیو دایرکتوری می باشد. این قابلیت کمک می کند تا در Object های حذف شده به صورت موقت به Recycle Bin منتقل گردند و در صورت نیاز یا حذف اشتباه یک Object بتوان آن ها را مجدد باز گردانی نمود. این قابلیت برای اکتیو دایرکتوری به صورت پیش فرض غیر فعال می باشد. جهت فعال نمودن این قابلیت در کنسول Server Manager بر روی Tools کلیک و از زیر منوی آن گزینه Active Directory Administrative Center را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده بر روی Domain خود کلیک نموده و از ستون سمت راست گزینه Enable Recycle Bin  را انتخاب می نماییم. پس از کلیک بر روی Enable Recycle Bin با یک هشدار نیز مواجه خواهیم شد. این هشدار مبتنی بر این است که چنانچه این قابلیت فعال شود دیگر امکان غیر فعال نمودن آن وجود نخواهد داشت.

فعال نمودن Recycle bin

پس از Refresh نمودن Active Directory Administrative Center اکنون یک OU جدید با نام Deleted Objects در آن ایجاد گردیده که با حذف هر موجودیتی در اکتیو دایرکتوری، آن موجودیت به این OU انتقال می یابد تا در صورت نیاز بتوان آن را بازیابی نمود.

 

جهت تست کارکرد قابلیت Recycle Bin می توانیم یکی از User Account های موجود در اکتیو دایرکتوری را حذف نماییم. پس از حذف User Account مشاهده می کنیم که به Deleted Objects انتقال یافته است. همچنین به راحتی با کلیک راست بر روی موجودیت حذف شده که در Deleted Object قرار دارد و انتخاب گزینه Restore می توان آن را بازیابی نمود.

بازیابی Object

باید در نظر داشته باشین که Object های حذف شده به صورت پیش فرض به مدت 180 روز درون Deleted Objects باقی خواهند ماند. قابل ذکر است که این زمان پیش فرض را با کمک دستورات PowerShell می توان تغییر داد.

 

 

تهیه Snapshot از اکتیو دایرکتوری

یکی از قابلیت های پشتیبان گیری (Backup) تهیه Snapshot از اکتیو دایرکتوری می باشد. این Snapshot را می توان به عنوان یک مرجع و پشتیبان در نظر گرفت، همچنین این قابلیت نیز وجود دارد که با استفاده از Snapshot ایجاد شده برای نصب اکتیو دایرکتوری از طریق Media (IFM) نیز بهره مند گردید. جهت تهیه Snapshot از اکتیو دایرکتوری از ابزاری Command Prompt (CMD) به صورت زیر استفاده می نماییم.

ایجاد Snapshot

 

دقت داشته باشید دستور انتهایی (list all) صرفا جهت مشاهده لیست Snapshot های ایجاد شده می باشد. به منظور آزمایش و تست یک Snapshot می توان از دستورات زیر استفاده نمود. در نظر داشته باشید عدد 2 در کنار دستور Mount در واقع ID مربوط به Snapshot ایجاد شده می باشد که از طریق دستور list all آن را به دست آورده بودیم.

mount نمودن

 

جهت مشاهده Snapshot ایجاد شده و صحت عملکرد و اطلاعات آن می توان از کنسول Active Directory Users and Computers استفاده نمود. در کنسول Active Directory Users and Computers بر روی Root کلیک راست نموده و گزینه Change Domain Controller را انتخاب می نماییم. در پنجره باز شده گزینه This Domain Controller or AD LDS instance را انتخاب می کنیم. و نام سرور و پورت LDAP استفاده شده در دستورات (50000) را وارد می نماییم. چنانچه تمامی مراحل را به درستی طی نموده باشیم وضعیت به حالت Online نمایش داده خواهد شد.

اضافه نمودن سرور

 

با انتخاب گزینه Ok مشاهده خواهیم نمود که تمامی اطلاعات موجود در اکتیو دایرکتوری با Instance مربوط به Snapshot مطابقت دارد. به منظور Unmount نمودن Snapshot که آن را تست نمودیم دستور های زیر را در Command Prompt اجرا می نماییم.

Unmount نمودن Snapshot

 

Backup گیری از اکتیو دایرکتوری

به منظور تهیه پشتیبان و بازیابی اکتیو دایرکتوری در ابتدا می بایست Feature مربوط به Windows server Backup را نصب نماییم. به همین منظور بر روی گزینه Manage در کنسول Server manager کلیک و از زیر منوی آن Add Roles and Features را انتخاب می کنیم.

 

 

در نظر داشته باشید که Backup را نمی توان در درایو C انجام داد، لذا به داشتن بیش از یک درایو جهت انجام فرایند Backup نیاز می باشد. اکنون از منوی Start ویندوز سرور و از زیر مجموعه Accessories گزینه Windows server Backup را اجرا می نماییم. در پنجره باز شده با توجه به سیاست می توان مدل های مختلف را انتخاب نمود اما در این سناریو ما از Backup Once استفاده خواهیم نمود که فقط یک بار Backup برای ما ایجاد خواهد نمود. با انتخاب Backup Once یک پنجره باز خواهد شد که در مرحله اول بر روی Next کلیک می نماییم. در مرحله بعدی دو گزینه وجود دارد:

  • Full Server Backup: که از کل سرور یک پشتیبان تهیه می نماید.
  • Custom: با این گزینه می توان از قسمت های مورد نظر Backup تهیه نمود.

در اینجا چون قصد داریم صرفا از Active Directory پشتیبان تهیه نماییم از گزینه Custom استفاده می کنیم.

گزینه Custom

 

در مرحله بعدی با استفاده از Add Items می بایست قسمتی که قصد تهیه پشتیبان از آن را داریم مشخص شود. جهت تهیه پشتیبان از اکتیو دایرکتوری می بایست System state انتخاب گردد.

گزینه System State

 

در ادامه فرایند می بایست محل ذخیره سازی Backup را مشخص نماییم  که گزینه Local Drives جهت انتخاب درایو های هارد داخلی سیستم و Remote Shared Folder جهت استفاده از فضا های ذخیره سازی در سطح شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت با انتخاب محل ذخیره، گزینه Backup را انتخاب می نماییم. در نظر داشته باشید که امکان استفاده از درایو C جهت ذخیره سازی Backup وجود ندارد.

شروع پشتیبان گیری

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare