Mohammadreza Soleimani 803 روز پیش verI
بازدید 2373 بدون دیدگاه

راه اندازی DHCP Relay Agent در روتر سیسکو

راه اندازی DHCP Relay Agent در روتر سیسکو، برای راه اندازی DHCP Relay نیاز است که ما در ابتدا DHCP را راه پیکربندی و راه اندازی نماییم تا بتوانیم به صورت اتوماتیک در شبکه IP Address اختصاص دهیم. برای اینکه IP به دستگاهی اختصاص یابد می بایست DHCP Client ( درخواست کننده IP ) پیام هایی را به DHCP Server ( تخصیص دهنده IP ) رد و بدل نماید که تحت عنوان DORA نیز از آن یاد می گردد. فرایند DORA شامل Discover،Offer ، Request و Acknowledgment می باشد.

راه اندازی DHCP Relay Agent در روتر سیسکو

فهرست مطالب

  1. فرایند DORA در DHCP
  2. علت استفاده از DHCP Relay Agent
  3. تنظیمات مورد نیاز

 

فرایند DORA در DHCP

در فرایند DORA پیام های Discover و Request پیام های از نوع Broadcast ( همه پخشی ) می باشند و پیام های Offer و Acknowledgement بسته به مقدار Flag Broadcast میتوانند به صورت Broadcast ( همه پخشی ) یا Unicast ( تک پخشی ) باشند. اگر مقدار در Broadcast Flag برابر با 1 باشد، در این شرایط پیام های Offer و Acknowledgement به صورت Broadcast خواهند بود و اگر این مقدار برابر با صفر باشد پیام ها به صورت Unicast می باشد. تمامی مسائل مربوط به DHCP زمانی معتبر است که DHCP Server و  DHCP Client با هم در یک شبکه قرار گیرند، چرا که در صورتی که در یک شبکه قرار نداشته باشند، روتر (Routers  ) اجازه عبور این بسته های Broadcast را به شبکه های دیگر صادر نمی نمایند.

 

علت استفاده از DHCP Relay Agent

حالا اگر DHCP Server و DHCP Client ما در یک شبکه نباشند اینجاست که DHCP Relay Agent به کمک ما می آید و مشکل را برطرف خواهد نمود. در  واقع DHCP Relay Agent این امکان را فراهم می آورد که DHCP Sever و DHCP Client هایی که در یک شبکه قرار ندارند بتوانند پیام های DORA را رد و بدل نمایند و این پیام ها توسط روتر Drop نگردد و این قابلیت در سناریو هایی که کلاینت و سرور در شبکه های متفاوتی هستند، بسیار کارآمد می باشد. هنگامی که DHCP Relay Agent که در واقع همان روتر ما است، پیام DHCP را دریافت می نماید، خودش یک پیام DHCP جدید ایجاد می نماید و به اینترفیس دیگر خود ( که به DHCP Server متصل است ) ارسال می نماید. همچنین DHCP Relay agent یک giaddr ( gateway address of the Packet ) را به فیلد اضافه می نماید.

نکته: پیام های Discover و Request توسط DHCP Relay agent یا همان روتر Unicast خواهند گردید.

 

Topology

 

در اینجا ما یک توپولوژی را مشاهده می نماییم که دو کامپیوتر به عنوان DHCP Client وجود دارند که هیچ آدرس IP روی آن ها تنظیم نشده. یک DHCP Server را با آدرس 192.168.2.2 داریم و یک روتر در میان DHCP Server و DHCP Client ها داریم که قصد داریم این روتر نقش DHCP Relay Agent را ایفا نماید و آدرس های این روتر نیز 192.168.1.1 روی اینترفیس fa0/0 و 192.168.2.1 روی اینترفیس fa0/1 می باشد

 

Client discovery

 

در ابتدا پیام Discover توسط DHCP Client به صورت Broadcast ( همه پخشی ) انتشار می یابد تا مشخص شود که آیا DHCP Server  به سوئیچ ما متصل شده با خیر. سوییچ به محض اینکه پیام را از کلاینت دریافت می نماید آن را در شبکه Broadcast می کند. که این پیام همه پخش شده در این توپولوژی به کامپیوتر دیگر و همچنین به روتر که اینجا نقش DHCP Relay Agent  را ایفا می نماید، ارسال می گردد. کامپیوتر آن را Drop خواهد نمود پس با این حساب بسته فقط  توسط Default Gateway دریافت می گردد.

 

Discovery To Relay

 

روتر که روی آن DHCP Relay agent فعال گردیده، آدرس مبدا را با آدرس خودش جا بجا می نماید و همچنین آدرس مقصد را DHCP Server قرار می دهد و روتر پس از اضافه کردن فیلد giaddr بسته را به صورت Unicast به DHCP Server ارسال می نماید. به دلیل اینکه giaddr توسط روتر به بسته اضافه شده پس سرور می داند که از کدام  Pool آدرس می بایست تخصیص یابد. در سناریو ما فیلد giaddr آدرس 192.168.1.1 خواهد بود ( آدرسی اینترفیسی که DHCP relay Agent یا همان روتر درخواست Discover توسط کلاینت دریافت نموده ).

 

DHCP Offer

 

در مرحله بعد پاسخ DHCP Server پیام Offer می باشد که به صورت Unicast به روتر ارسال می گردد و آدرسی استفاده نشده در شبکه را پیشنهاد می نماید.

 

Agent Offer

در بازگشت، روتر پیام DHCP Offer را به شبکه ای که درخواست IP داشته Broadcast می نماید که در اینجا همان شبکه 192.168.1.1 می باشد. و همانطور که در شکل مشاهده می نمایید، این پیام توسط سوئیچ دریافت می گردد.

 

Switch Offer

در ادامه سوئیچ نیز پیام دریافت شده از سمت روتر را Broadcast می نماید و به این واسطه پیام Offer به DHCP Client خواهد رسید.

 

Client Request

اکنون DHCP Client پیام Request یا درخواست خود Broadcast می نماید و این پیام نمایانگر پذیرفتن پیشنهاد سرور توسط کلاینت می باشد و این پیام Broadcast شده کلاینت توسط سوئیچ دریافت می گردد و سوئیچ به واسطه Broadcast این پیام را به روتر یا DHCP Relay Agent ارسال می نماید

 

Router Request

مجدد روتر آدرس مبدا را با آدرس خودش جابجا می نماید و آدرس مقصد در حالت پیشفرض باقی خواهد ماند و روتر پیام را به صورت Unicast به DHCP Server ارسال می نماید.

 

Server-Acknowledgement

در مرحله بعد همانطور که در شکل بالا مشخص است DHCP Server پیام Acknowledgement را به صورت Unicast به روتر ارسال می نماید.

 

Router-acknowledgement

در بازگشت، روتر پیام DHCP Acknowledgment را به شبکه ای که درخواست IP داشته Broadcast می نماید که در اینجا همان شبکه 192.168.1.1 می باشد. و همانطور که در شکل مشاهده می نمایید، این پیام توسط سوئیچ دریافت می گردد.

 

Client-acknowledgement

سوئیچ با broadcast نمودن پیام دریافتی از روتر به تمامی پورت های خود، در نهایت پیام DHCP Acknowledgment را به DHCP Client خواهد رساند. و فرایند تخصیص IP با موفقیت پایان می پذیرد.

تنظیمات مورد نیاز
ابتدا می بایست اینترفیس های روتر را آدرس دهی نماییم:

 


ROUTER(config)#int f0/0
ROUTER(config-if)#ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
ROUTER(config-if)#no shutdown
ROUTER(config)#int f0/1
ROUTER(config-if)#ip address 192.168.2.1 255.255.255.0
ROUTER(config-if)#no shutdown


 

 

در مرحله بعد میبایست تنظیمات DHCP Server انجام پذیرد، این تنظیمات شامل:
آدرس IP مربوط به DHCP Server : 192.168.2.2
ایجاد Pool به نام POOL1 و Network مد نظر 192.168.1.0 و Subnet mask را 255.255.255.0 در نظر خواهیم گرفت
در اینجا ما از یک روتر به عنوان DHCP Server استفاده خواهیم نمود که تنظیمات فوق به این صورت روی آن انجام خواهد پذیرفت:

 


DHCP_SERVER(config)#int f0/0
DHCP_SERVER(config-if)#ip address 192.168.2.2 255.255.255.0
DHCP_SERVER(config-if)#no shutdown
DHCP_SERVER(config)#ip dhcp pool POOL1
DHCP_SERVER(dhcp-config)#network 192.168.1.0 255.255.255.0
DHCP_SERVER(dhcp-config)#default-router 192.168.1.1
DHCP_SERVER(dhcp-config)#exit


اکنون با دستور ip helper-address روتر وسط را به عنوان DHCP Relay Agent تنظیم خواهیم نمود و در تنظیمات مربوطه اشاره خواهیم نمود که DHCP Server که قرار است وظیفه ارائه سرویس DHCP را بر عهده گیرد 192.168.2.2 خواهد بود. این تنظیمات با دستورات زیر انجام خواهد پذیرفت:


ROUTER(config-if)#ip helper-address 192.168.2.2
ROUTER(config-if)#exit


نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare