Mohammadreza Soleimani 765 روز پیش
بازدید 2533 بدون دیدگاه

آشنایی با نرم افزار Winbox

آشنایی با نرم افزار Winbox، مرحله اول استفاده از روتر برد های میکروتیک آشنایی با نرم افزار Winbox می باشد. Winbox یک نرم افزار است که به واسطه آن می توانیم در محیطی گرافیکی تنظیمات روتر برد های میکروتیک را انجام دهیم. برای دانلود نرم افزار Winbox کافی است در سایت میکروتیک به قسمت دانلود رفته و با کلیک بر روی گزینه Winbox بر اساس سیستم عامل خود ورژن 32 بیت یا 64 بیتی آن را دانلود نماییم. در نظر داشته باشید که این نرم افزار نیازی به نصب ندارد و به صورت Portable می باشد.

 

فهرست مطالب

  1. آشنایی با نرم افزار Winbox
  2. روش های اتصال 
  3. ورود به Winbox
  4. محیط نرم افزار Winbox
  5. حذف تنظیمات پیش فرض 

 

 

دانلود Winbox

با باز نمودن نرم افزار Winbox محیطی مشابه محیط زیر را مشاهده خواهیم نمود :

محیط نرم افزار Winbox

 

در این قسمت دو تب وجود دارد که Managed و Neighbors نام دارند. که جزو تب های اصلی Winbox می باشد و در این تب ها می توانیم روتر بورد های خود را ببینیم و آن ها را انتخاب نماییم و  به آن ها دسترسی داشته باشیم.

آشنایی با نرم افزار Winbox

در تب Neighbors می توانیم همه روتر برد های میکروتیکی که با سیستم ما در یک شبکه قرار دارند را مشاهده نماییم. به زبان ساده اگر کامپیوتر ما به یک سویئچ متصل باشد و چند روتر برد میکروتیک دیگر هم به همان سوئیچ متصل باشند در واقع همه دستگاه ها داخل یک شبکه ( Broadcast Domain ) قرار خواهند گرفت و ما با کامپیوتر خود می توانیم به واسطه نرم افزار Winbox به هر کدام از روتر برد های میکروتیک دسترسی پیدا نماییم.

 

روش های اتصال 

اتصال به روتر برد ها به دو طریق قابل انجام است :

  • از طریق Mac Address
  • از طریق IP Address

هنگامی که ما یک روتر برد را خریداری می نماییم یک IP پیش فرض 0.0.0.0 روی آن تنظیم گردیده است. یک نکته مهم اینکه اگر یک روتر برد داشته باشیم که روی آن IP Public تنظیم شده باشد، ما با وارد نمودن آن IP در قسمت Connect to در Winbox به راحتی از طریق اینترنت به روتر برد های خود دسترسی داشته باشیم. اما اگر بخواهیم داخل شبکه LAN این کار را انجام دهیم و به واسطه IP وارد تنظیمات روتر برد خود شویم باید IP کامپیوتر و روتر برد میکروتیک ما در یک شبکه و اصطلاحا در یک رنج باشند.

در قسمت Login و Password نیز اگر کاربر و پسورد تنظیم شده باشد می بایست آن را وارد نماییم اما اگر اولین بار است که از دستگاه استفاده می نماییم و تنظیمات پیش فرض روی روتر برد ما وجود دارد در قسمت Login می بایست از admin و در قسمت Password بدون ورود عبارتی ( بدون پسورد )  می توانیم به روتر برد خود وارد شویم.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید هر روتر برد میکروتیک ما یک سری اطلاعات مثل IP Address ، Identity که همان اسم دستگاه است ، Version ، Uptime می باشد، که ما می توانیم به واسطه همین اطلاعات روتر برد مورد نظر خود را پیدا نماییم. ممکن است لیست دستگاه های موجود در شبکه ما بسیار زیاد باشد و پیدا نمودن یک دستگاه از بین آن ها دشوار گردد ، به منظور رفع این مشکل بهتر است اولین کاری که بعد از ورود به تنظیمات روتر برد خود انجام می دهیم ، تغییر نام روتر برد از حالت پیش فرض MikroTik به نامی منحصر به فرد و مشخص باشد.

اکنون با کلیک کردن روی روتر برد مورد نظر خود در لیست مشاهده می نماییم که آدرس آن به صورت خودکار در قسمت Connect to اضافه می گردد به این صورت که اگر روی IP آن کلیک نماییم IP و اگر روی Mac Address آن کلیک نماییم آدرس Mac Address روتر برد مورد نظر در قسمت Connect to اضافه می گردد.

ورود به Winbox

ورود به Winbox

 

 

همانطور که مشاهده می نمایید، ما با کلیک بر روی Mac Address مورد نظر و وارد نمودن admin به عنوان کاربر و بدون رمز عبور و زدن گزینه Connect همانند تصوری زیر وارد محیط گرافیکی جهت تنظیمات روتر برد خود شویم.

محیط نرم افزار Winbox

محیط نرم افزار Winbox

 

محیط گرافیکی Winbox محیطی است که کار کردن با آن بسیار ساده می باشد و ابزار ها و منو های بسیار ساده و قابل فهم طراحی گردیده اند.

همواره پیشنهاد می شود که پس از اولین ورود همه تنظیمات را Reset شود. به این منظور وارد System و سپس گزینه Reset Configuration را انتخاب می نماییم.

reset تنظیمات

 

حذف تنظیمات پیش فرض 

در پنجره بعدی گزینه های No Default Configuration و Do Not Backup را انتخاب می نماییم و سپس بر روی Reset Configuration کلیک می نماییم و دلیل این کار این است که میکروتیک به صورت پیش فرض یک سری تنظیمات را روی خودش انجام می دهد که ما قصد استفاده از آن ها را نداریم.

گزینه های Reset

 

بعد از انجام این مرحله اتصال از Winbox قطع خواهد شد و مدتی زمان نیاز است تا روتر برد راه اندازی شود و با Login نمودن مجدد ، دوباره وارد تنظیمات روتر برد میکروتیک خواهیم گردید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare