Mohammadreza Soleimani 835 روز پیش verI
بازدید 3318 بدون دیدگاه

اولین گام بعد از نصب ویندوز سرور چیست؟

اولین گام بعد از نصب ویندوز سرور چیست؟، پس از نصب ویندوز سرور ( Windows Server ) اولین قدم انجام برخی تنظیمات اولیه می باشد. پس از انجام نصب، بعد از بوت شدن سیستم و بالا آمدن کامل ویندوز می بایست تنظیمات اولیه در Server Manager انجام پذیرد. برای باز کردن Server Manager  کافی است بر روی گزینه Server Manager  در منوی Start کلیک نماییم.

 

فهرست مطالب

  1. اولین گام بعد از نصب ویندوز سرور چیست؟
  2. دستور ServerManager
  3. 1) تغییر اسم کامپیوتر از حالت پیش فرض
  4. 2) اختصاص یک IP ثابت ( Static )
  5. 3) انجام آپدیت ویندوز ( Windows Update )
  6. 4) تنظیم ساعت

 

 

اولین گام بعد از نصب ویندوز سرور چیست؟

 

روش دیگری جهت باز نمودن Server Manager از طریق Taskbar می باشد:

مدیریت سرور - Server Manager

 

دستور ServerManager

همچنین با استفاده از ابزار Run هم می توانیم صفحه مربوط به Sever Manager را باز نماییم. برای باز نمودن ابزار Run می بایست دکمه ویندوز روی کیبورد را به همراه دکمه R همزمان فشار دهیم ( Windows key + R ) و عبارت Servermanager را در آن تایپ نموده و سپس دکمه Enter را فشار دهیم

Server Manager سرور منیجر

اولین گام بعد از نصب ویندوز سرور چیست؟

پس از انجام یکی از مراحل فوق پنجره مربوط به Server Manager باز می گردد

پنجره مدیریت سرور

 

جهت انجام تنظیمات نخستین بایستی پس از نصب ویندوز روی Local Server کلیک می نماییم

پنجره Local server

 

در این قسمت باید 4 مرحله تنظیمات را انجام دهیم :

  1. تغییر اسم کامپیوتر از حالت پیش فرض
  2. اختصاص یک IP ثابت ( Static )
  3. انجام آپدیت ویندوز ( Windows Update )
  4. تنظیم ساعت

 

1) تغییر اسم کامپیوتر از حالت پیش فرض

جهت تغییر نام کامپیوتر در قسمت Local Server  بر روی Computer Name کلیک می نماییم و پس از آن پنجره System Properties نمایش داده خواهد شد. در این پنجره باید بر روی گزینه Change کلیک نماییم تا به پنجره مربوط به تغییر نام ویندوز هدایت شویم.

پنجره system properties

 

در نظر داشته باشیم که باید بر اساس سیاست های مربوط به شرکت و یا سازمان خود یک نام را برای سرور خود انتخاب نماییم و این نام بعدا بسیار برای ما مهم و کاربردی خواهد بود. پس باید در انتخاب نام برای سرور خود دقت لازم داشته باشیم. پس از تغییر نام و تایپ نام مورد نظر در قسمت Computer name روی گزینه OK کلیک می نماییم و مجدد در پنجره زیرین نیز باید روی گزینه OK کلیک نماییم. دقت داشته باشید پس از تغییر نام نیاز است که دستگاه شما یکبار Reboot شود تا تنظیمات تغییر نام روی سیستم شما اعمال گردد. به این نکته دقت داشته باشید، مایکروسافت همواره پیشنهاد دارد که هر موقع درخواست Reboot توسط ویندوز به شما داده شد این کار را حتما انجام دهید.

تغییر نام کامپیوتر

2) اختصاص یک IP ثابت ( Static )

در نظر داشته باشید چون هدف سرور های ما ارائه خدمات به کلاینت ها در شبکه می باشند، همواره باید از IP ثابت ( Static ) برای سرور های خود استفاده نماییم به این دلیل که اگر از Dynamic IP استفاده نماییم به این دلیل که به صورت دوره ای این IP ها تغییر می نمایند با تغییر آدرس IP سرور، کلاینت های ما از این تغییر بی خبر خواهند بود و درخواست های خود را به سمت همان آدرس قبلی ارسال می نمایند و با توجه به اینکه این وجود ندارد، کلاینت ها نمی توانند پاسخ درخواست های خود را دریافت کنند و این موضوع باعث بروز مشکلات جدی در شبکه خواهد گردید. پس در نظر داشته باشید تنظیم IP ثابت روی سرور ها یک الزام است. برای تنظیم IP در Local server روی کارت شبکه مورد نظر خود کلیک می نماییم و پنجره زیر باز می شود که کارت شبکه سیستم ما را نمایش می دهد. روی کارت شبکه خود راست کلیک می نماییم و گزینه Properties را انتخاب می نماییم.

تظیمات کارت شبکه - NIC

 

در نظر داشته باشید که صفحه بالا را به واسطه زدن دستور ncpa.cpl در ابزار Run می توایم به صورت راحت تر و به اصلاح میانبر مشاهده نماییم. همچنین همانطور که قبلا گفته شد برای باز کردن ابزار Run از دکمه ویندوز روی کیبورد و دکمه R به صورت همزمان ( Windows key + R ) استفاده می نماییم.

دستور ncpa

 

با انتخاب گزینه Properties پنجره جدیدی باز می گردد و در این پنجره باید ipv4 را انتخاب نماییم.

تنظیمات IPv4

 

با انتخاب گزینه Properties در پنجره باز شده به قسمت تنظیمات IP کارت شبکه هدایت می شویم. در این قسمت می بایست گزینه Use the following IP address را انتخاب نماییم و آدرس IP که برای سرور خود در نظر گرفته ایم را در سطر اول وارد نماییم. باید دقت داشته باشیم که IP وارد شده حتما در رنج شبکه ما قرار داشته باشد. سطر دوم مربوط به Subnet Mask می باشد که برای مشخص کردن شبکه ما مورد استفاده قرار می گیرد. دقت کنیم که Subnet Mask شبکه خود را به درستی وارد نماییم تا ارتباط شبکه به درستی برقرار گردد. همچنین سطر سوم برای قرار دادن Default Gateway می باشد. این آدرس معمولا آدرس Router ما قرار داده می گردد. وظیفه Default Gateway برقراری ارتباط خارج از شبکه ما می باشد. برای مثال وقتی درخواستی به سمت اینترنت ارسال می گردد با توجه به اینکه آدرسی که در اینترنت می باشد خارج از شبکه محلی ما است، به واسطه این Default Gateway به خارج از شبکه ما که همان اینترنت است، ارسال می گردد. اگر سطر Default Gateway را خالی بگذاریم ارتباط سرور با اینترنت برقرار نخواهد گردید. در قسمت پایینی پنجره دو سطر دیگر وجود دارد که آدرس DNS Server را در آن قرار خواهیم داد. به صورت خلاصه وظیفه DNS تبدیل اسم به IP و بالعکس می باشد. برای مثال وقتی ما Google.com می زنیم ابتدا به واسطه DNS آدرس IP مربوط به Google.com پیدا یا اصطلاحا Resolve می گردد. برای تنظیم این دو سطر DNS پیشنهاد می گردد ابتدا گزینه اول را که Primary DNS می باشد آدرس IP سرور DNS داخلی خود را قرار دهیم و اگر همین سرور قرار است سرویس DNS به شبکه ارائه دهد پس گزینه اول به عنوان Primary DNS آدرس IP همین سرور را در آن قرار دهیم. و برای Secondary نیز می توانیم آدرس DNS Server گوگل را که همان 8.8.8.8 میباشد، قرار دهیم تا به واسطه آن درخواست های DNS خارج از شبکه داخلی ما نیز انجام گیرد. البته با توجه به سیاست های سازمان ما این تنظیمات می تواند دستخوش تغییرات گردد.

تنظیمات IP

 

3) انجام آپدیت ویندوز ( Windows Update )

مایکروسافت همواره پیشنهاد می نماید که نسبت به بروزرسانی سیستم عامل های خود اقدام نمایید. این موضوع برای Windows Server ها از اهمیت بالاتری نیز برخواردار است. چرا که به واسطه آن رفع باگ ها و بروز رسانی تنظیمات امنیتی و همچنین بروزرسانی سرویس های قابل اراته توسط Windows Server انجام می پذیرد. پس همواره سیستم عامل خود را بروز نگه داریم. برای بروز رسانی Windows Server در قسمت Local server روی گزینه Last installed update کلیک می نماییم تا تصویر زیر نمایش داده شود. سپس گزینه Check for update را انتخاب می نماییم تا فرایند بروز رسانی سیستم عامل انجام پذیرد.

بروز رسانی ویندوز

 

4) تنظیم ساعت

یکی از عناصر مهم در شبکه زمان است. باید دقت کنیم که زمان سرور ما درست است تا ارائه خدمات نیز به درستی انجام پذیرد. مغایرت ساعت در شبکه میتواند باعث بروز خطاهای مهمی در شبکه گردد. بنابراین باید همیشه از درست بودن زمان و تاریخ در سرور خود اطمینان حاصل نماییم. برای تنظیم ساعت در قسمت Local Server می بایست روی گزینه Time zone کلیک نماییم  و در صفحه باز شده گزینه change time zone را انتخاب کرده و سپس شهر مورد نظر خود را که در ایران Tehran می باشد انتخاب می نماییم.

تنظیمات ساعت

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare