Mohammadreza Soleimani 68 روز پیش verl
بازدید 113 بدون دیدگاه

پروفایل میزبان Host Profile در VMware vSphere

پروفایل میزبان Host Profile در VMware vSphere، یکی از قابلیت های بسیار کاربردی در محیط های مجازی با مقیاس گسترده با زیر ساخت VMware vSphere پروفایل میزبان یا (Host Profile) می باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و نحوه استفاده از این قابلیت در محیط VMware vSphere بپردازیم.

 

پروفایل میزبان Host Profile در VMware vSphere

فهرست مطالب

  1. Host Profile چست
  2. مکانیزم عملکرد
  3. سناریو
  4. پیاده سازی

 

 

Host Profile چست

در واقع ویژگی Host Profile با ایجاد یک پروفایل از میزبان به مدیر شبکه در مدیریت چندین میزبان در کلاستر های موجود در vCenter کمک شایانی خواهد نمود. Host Profiles یک مکانیزم خودکار و مدیریت مرکزی جهت پیکربندی میزبان و انطباق با پیکربندی مورد نظر ارائه می نماید. Host Profile ها می توانند با کاهش اتکا به کارهای تکراری و انجام تنظیمات دستی، منجر به حصول اطمینان از پیکربندی های انجام شده گردیده و کارایی را بهبود بخشند.

Host Profiles پیکربندی یک میزبان به عنوان مرجع و از پیش پیکربندی شده و معتبر را گرفته، پیکربندی را به عنوان Object مدیریت شده ذخیره می کند و از پارامترهای موجود در داخل آن جهت پیکربندی شبکه، ذخیره سازی، امنیت و سایر پارامترهای سطح میزبان استفاده می نماید. Host Profiles را می‌توان جهت میزبان ‌های جداگانه، یک کلاستر یا همه میزبان ‌ها و کلاستر های مرتبط با Host Profiles اعمال نمود. اعمال Host Profiles در یک کلاستر بر روی همه میزبان ‌های آن کلاستر تاثیر می‌گذارد و منجر به پیکربندی ثابت در میان میزبان ‌های اعمال ‌شده می‌شود که بسیار کاربردی است و از بروز خطای انسانی هنگام پیکربندی میزبان به میزبان جلوگیری خواهد نمود. Host Profiles را می توان جهت بررسی انطباق یک میزبان یا کلاستر در برابر Host Profiles که با آن میزبان یا کلاستر مرتبط است، برای تأیید پیکربندی یک میزبان استفاده نمود.

 

مکانیزم عملکرد

مکانیزم عملکرد Host Profiles با مفهوم میزبان مرجع شروع می شود. پیکربندی میزبان مرجع، که به عنوان Host Profiles استخراج می شود، به عنوان یک الگوی پیکربندی جهت پیکربندی میزبان های دیگر عمل می نماید. پیش از شروع به ایجاد Host Profile اطمینان حاصل کنید که نصب محیط vSphere موجود با حداقل یک میزبان ESXi به درستی پیکربندی شده است. ترتیب مورد نیاز برای ایجاد Host Profiles از یک میزبان مرجع، اعمال Host Profiles بر روی یک میزبان یا کلاستر و بررسی انطباق با Host Profiles به شرح زیر می باشد:

 

  • تنظیم و پیکربندی میزبان مرجع
  • ایجاد Host Profiles از میزبان مرجع
  • پیوست میزبان ها یا کلاستر های مورد نظر به Host Profiles
  • مطابقت میزبان ها با Host Profiles. چنانچه میزبان ها با میزبان مرجع سازگار باشند به معنی درستی پیکربندی آن ها خواهد بود.
  • اعمال پیکربندی (Remediate)

استفاده از قابلیت Host Profile نیاز به داشتن لایسنس مناسب برای محیط vSphere می باشد و چنانچه عملیات با خطا مواجه شد ابتدا می بایست از لایسنس مورد استفاده اطمینان حاصل نمود. چنانچه قصد دارید Host Profile از خدمات دایرکتوری برای احراز هویت استفاده نماید، میزبان مرجع می بایست برای استفاده از سرویس دایرکتوری پیکربندی شود. جهت انتخاب یک میزبان مرجع مناسب، سرور vCenter بررسی های پیچیده نسخه و سازگاری را بر روی میزبان مورد نظر انجام می دهد.

 

سناریو

جهت شفاف سازی قابلیت Host Profile فرض کنیم در سناریو ما که سه میزبان ESXi وجود دارد قصد داریم تمامی میزبان ها از یک NTP Server یکسان استفاده نمایند و تنظیمات کلیه میزبان ها با یکدیگر یکسان باشند. یکی از راه ها این است که NTP را به صورت دستی و میزبان به میزبان پیکربندی نماییم. این کار در شبکه هایی با مقیاس گسترده توصیه نمی شود چرا که هم زمان بر است و هم ممکن است خطایی صورت گیرد. در این سناریو استفاده از Host Profile یک روش بهینه محسوب خواهد شد.

 

پیاده سازی

در مرحله اول می بایست یک Host Profile ایجاد نماییم. این کار به سادگی انجام خواهد گرفت. برای اینجام این کار بر روی منوی vCenter کلیک نموده و از گزینه های در دسترس گزینه Policies and Profiles را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده بر روی تب Host Profile کلیک می نماییم. در حالت پیش فرض هیچ پروفایلی در این قسمت موجود نمی باشد. اکنون قصد داریم از یکی از میزبان ها که از صحت تنظیمات آن اطمینان داریم یک Host Profile ایجاد نماییم. به همین منظور در صفحه در دسترس بر روی Extract Host Profile کلیک می کنیم. در پنجره باز شده میزبان مورد نظر که را انتخاب می کنیم. در این سناریو میزبان 192.168.1.101 را به عنوان میزبان مرجع در نظر می گیریم.

انتخاب host

 

در پنجره بعدی در قسمت Name یک نام برای پروفایل ایجاد شده در نظر می گیریم. و در نهایت بر روی Finish کلیک می کنیم.

نام

در پروفایل ایجاد شده کلیه تنظیمات میزبان ESXi مورد نظر وجود دارد اما با توجه به سناریو مفروض ما قصد داریم تنها تنظیمات NTP را در نظر بگیریم بنابراین می بایست ابتدا Host Profile ایجاد شده را ویرایش نموده و کلیه تنظیمات دیگر را حذف و صرفا تنظیمات NTP را ذخیره نماییم.

بنابراین بر روی Host Profile ایجاد شده کلیک نموده و در تب Configure کلیه تنظبمات موجود در Host Profile قابل مشاهده می باشد. در این پنجره بر روی Edit Host Profile در بالای صفحه کلیک می نماییم. در این پنجره همه تنظیمات را غیر فعال می کنیم و با استفاده از جستجو فقط Date and Time Configuration را فعال می نماییم.

ویرایش پروفایل

 

با انتخاب گزینه Save تغییرات بر روی پروفایل مورد نظر انجام خواهد گرفت اکنون می بایست میزبان ها یا کلاستر های مورد نظر را که قصد داریم این پروفایل به آن ها اعمال گردد مشخص کنیم. به همین منظور بر روی Action کلیک و گزینه Attach/Detach Hosts and Clusters را انتخاب می نماییم. اکنون می توان کلاستر یا میزبان های مورد نظر را انتخاب نمود.

گزینه attach

 

 

اکنون می توان از انطباق تنظیمات میزبان های انتخاب شده با Host Profile اطمینان حاصل نمود. برای انجام این کار در vCenter بر روی کلاستر مورد نظر کلیک و از تب Configure گزینه Host Profile را انتخاب می نماییم. در پنجره باز شده می توان با انتخاب گزینه Check Compliance می توان از انطباق تنظیمات اطمینان حاصل نمود و در شرایطی که انطباق وجود نداشت با انتخاب گزینه Remediate تنظیمات مورد نظر را به میزبانی که تنظیمات مناسب را ندارد، اعمال نمود. در تصویر زیر مشاهده می نمایید که هیچ یک از میزبان ها از NTP مورد نظر استفاده نمی نمایند و در ستون Host Profile Compliance عبارت Not Compliant نوشته شده. با کلیک بر روی Remediate می توان تنظیمات NTP مورد نظر را بر روی میزبان ها اعمال نمود.

کلاستر

 

پس از اعمال Remediate مشاهده می نماییم که کلیه میزبان ها در وضعیت Compliant قرار گرفته و تنظیمات مورد نظر به آن ها اعمال گردیده است.

تطابق

 

دقت داشته باشید در شبکه های با مقیاس گسترده استفاده از Host Profile می تواند به سهولت و اطمینان از صحت تنظیمات منجر شود. اما باید این نکته را در نظر داشت چنانچه در هنگام ایجاد Host Profile تنظیمات نامناسبی را ذخیره سازی نماییم و چنانچه این Host Profile را به تعداد میزبان های ESXi بسیاری در شبکه اعمال نماییم با یک مشکل جدی مواجه خواهیم شد که حل آن به سادگی نخواهد بود و ممکن است شبکه را با مشکل جدی روبرو نماید لذا در هنگام ایجاد Host Profile می بایست از تنظیمات و پیکربندی های ذخیره شده در آن اطیمنان حاصل نمود.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare