Mohammadreza Soleimani 790 روز پیش verl
بازدید 1714 بدون دیدگاه

ایجاد و کپی و حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری

ایجاد و کپی و حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری، در این مبحث اقدام به بررسی روش ایجاد ، کپی و حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری Active Directory می نماییم، برای شروع کافی است روی Domain Controllers خود لاگین نماییم و با باز نمودن Server Manager گزینه Tools را انتخاب نموده و از زیر منوی آن روی Active Directory Administrative Center کلیک نماییم.

 

ایجاد و کپی و حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری

فهرست مطالب

  1. ایجاد و کپی و حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری
  2. ابزار Active Directory Administrative center
  3. ابزار Active Directory Users and Computers
  4. حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری

 

 

 

Administrative Center

 

ابزار Active Directory Administrative center

از Active Directory Administrative center می توانیم جهت ساخت حساب کاربری استفاده نماییم . این قسمت محیط گرافیکی بسیار روان و ساده ای را ارائه می دهد که در پس زمینه کار هایی که انجام می گیرد، دستورات Powershell را اجرا می نماید.

برای مثال اگر ما روی Domain خود که در اینجا MSP (local) می باشد کلیک نماییم، و از ستون وسط وارد users شویم، مشاهده خواهیم نمود که همه حساب های کاربری که توسط مایکروسافت به صورت پیشفرض ساخته شده اند، در آنجا وجود دارد. در این قسمت اگر روی گزینه New کلیک نماییم و گزینه User را انتخاب کنیم به صفحه ی ساخت کاربر جدید هدایت خواهیم شد.

ایجاد و کپی و حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری User Menu

 

 

در صفحه جدید، فرم اطلاعات کاربری مربوط به ساخت کاربر جدید نمایش داده می گردد. و فیلد های ضروری که باید حتما پر شوند به صورت ستاره دار مشخص شده است.

فرم اطلاعات کاربری Create User

 

 

مشکلی که در این ابزار وجود دارد (Active Directory Administrative center) کمبود گزینه کپی می باشد که ممکن است در آینده و نسخه های بعدی برطرف شود. و ما نیاز به گزینه Copy داریم چون ما قصد نداریم تنها یک کاربر ایجاد نماییم بلکه قصد ما این است که یک قالب ایجاد کنیم و قالب ساخته شده را برای کاربر هایی که قصد ساخت آن ها را داریم کپی نماییم.

 

ابزار Active Directory Users and Computers

پس ابزار فوق را صرفا جهت آشنایی معرفی نمودیم و اکنون این ابزار را می بندیم و این بار ابزار Active Directory Users and Computers را از منوی Tools در Server Manager انتخاب می نماییم.

active directory users and computers

 

 

در اینجا فرض می نماییم که قرار است تعداد زیادی کاربر مهمان تعریف گردد که ساخت تک تک آنها کار دشواری است و به منظور راحتی کار ما با ایجاد یک قالب، تمامی آن کاربران را از روی آن قالب به راحتی ایجاد می نماییم. در این قسمت نیز با وارد شدن به منوی Users کاربر هایی که در Administrative Center نیز مشاهده نموده بودیم، مجدد ظاهر می گردند. با کلیک راست روی صفحه و انتخاب گزینه New و در زیر منو، User را انتخاب می کنیم.

New Template

 

 

در صفحه باز شده در قسمت Full name عبارت “Guest_Template _” را قرار می دهیم که استفاده از “_” در ابتدای آن به این علت می باشد که پس از ذخیره در بالاترین سطر لیست کاربران قرار گیرد تا به راحتی آن را پیدا نماییم همچنین همان عبارت را در قسمت User logon name نیز قرار میدهیم و گزینه Next را کلیک می نماییم. دقت داشته باشید ما از این کاربر فقط به عنوان قالب استفاده خواهیم نمود و برای لاگین مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

Guest Template

 

 

در صفحه بعدی گزینه های User cannot change password و Password never expires و همچنین Account is disabled را انتخاب می نماییم و انتخاب Account is disabled دو امکان را برای ما فراهم می آورد: 1- کسی نمی تواند با آن لاگین انجام دهد 2 – بدون پسورد به مرحله بعد خواهیم رفت. بعد از انتخاب گزینه های فوق روی Next کلیک می نماییم.

User Password

 

 

و در نهایت گزینه Finish  را انتخاب می نماییم.

Finish

 

 

اکنون Template ما ساخته شده و نیاز است که ما یک سری از تنظیمات را روی آن اعمال نماییم. برای این کار روی “Guest_Template _” که ساخته ایم راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب می کنیم.

Properties

 

 

اکنون تمام تغییراتی که قصد داریم روی تمامی کاربرانی که از طریق این قالب ایجاد می گردند، اعمال شوند را در این قسمت انجام می دهیم. ممکن است بخواهیم تلفن خاصی وجود داشته باشد آن را از نوار Telephones انجام می دهیم. یکی از مهمترین نکته هایی که حتما در این قسمت انجام می دهیم ، این است که کاربرانی که از طریق این قالب ایجاد می گردند عضو چه گروه هایی باشند. پس از نوار بالای پنجره گزینه Member of را انتخاب می نماییم و گزینه Add را می زنیم

Member of

 

 

در این قسمت ما چون قصد داریم که کاربران مهمان ایجاد کنیم پس، از عضو گروه Domain Guest  استفاده می نماییم. با جستجوی عبارت Domain Guest آن را پیدا نموده و انتخاب می نماییم و گزینه OK را می زنیم.

Domain Guest

 

 

همانطور که در پنجره Member of مشاهده خواهیم نمود، گروه Domain Guests به گروه هایی که عضو آن هست، اضافه گردیده اکنون روی گروه Domain Guests کلیک می نماییم و گزینه Set Primary Group را انتخاب می کنیم تا Domain Guest به عنوان primary انتخاب گردد تا بتوانیم Domain Users را از لیست حذف نماییم چرا که به آن احتیاجی نداریم.

Primary Group

 

 

حالا برای حذف Domain User کافی است روی آن کلیک نموده و Remove  را انتخاب نماییم. و در پایان OK  را انتخاب می کنیم.

Remove Domain Users

 

 

سپس جهت ساخت یک کاربر مهمان به نام Test به راحتی روی Template خود کلیک نموده و گزینه Copy را انتخاب می نماییم.

Copy From Template

 

 

در صفحه بعد گزینه Full name و User logon name را پر نموده و گزینه Next را می زنیم و در صفحه بعد با قرار دادن پسورد به ساخت کاربر مهمان از روی قالب خاتمه خواهیم داد. دقت داشته باشید در مرحله ساخت کاربر گزینه Account is Disabled تیک نداشته باشد.

قابل ذکر است که کلیه کاربرانی که از این طریق ساخته می شوند خصیصه هایی که برای قالب در نظر گرفتیم، بر آن ها اعمال خواهد شد. برای مثال در سناریو ما تمام کاربرانی که از طریق قالبی که ساختیم ایجاد می گردند عضو گروه Domain Guests می باشند.

Test User

 

 

حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری

حذف کاربر در اکتیو دایرکتوری بسیار ساده است برای این کار در Active Directory Users and Computers و داخل Users قصد داریم کاربر Test که در بالا ایجاد نموده ایم، حذف نماییم. جهت انجام کافی است روی کاربر مورد نظر کلیک راست نموده و گزینه Delete را انتخاب نماییم و به این شکل کاربر از لیست حذف خواهد گردید.

Delete User account

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare