Mohammadreza Soleimani 54 روز پیش verl
بازدید 114 بدون دیدگاه

نحوه مانیتورینگ vCenter در محیط VMware vSphere

نحوه مانیتورینگ vCenter در محیط VMware vSphere، در بیشتر مواقع پایش و مانیتورینگ را در زمانی در دستور کار قرار می دهیم که با مشکلی در شبکه مواجه شویم. به عنوان مثال در شرایطی که کمبود منابع محاسباتی اتفاق می افتد یا یک ماشین مجازی با مشکل سرویس دهی مواجه می شود شروع به مانیتورینگ و پایش و عیب یابی خواهیم نمود. باید در نظر داشت که نظارت و مانیتورینگ باید به صورت دائمی در شبکه انجام پذیرد تا عملکرد تجهیزات و زیر ساخت شبکه تضمین شود. در این مقاله قصد داریم به Performance Monitor (پایش و مانیتور عملکرد) vCenter در محیط VMware vSphere بپردازیم.

 

نحوه مانیتورینگ vCenter در محیط VMware vSphere

فهرست مطالب

  1. Performance Monitor چیست
  2. پایش vCenter

 

 

 

Performance Monitor چیست

همانطور که اشاره شد با مشاهده جزئیات و نظارت بر عملکرد می توان از Bottleneck و خرابی ها جلوگیری نمود. همچنین در شرایط خرابی نیز می توان با پارامتر ها و جزئیات به پیدا نمودن علت خرابی و رفع آن پرداخت. در حالت کلی در محیط VMware vSphere برای هر موجودیت امکان دسترسی به Monitoring و همچنین Advanced Monitoring وجود دارد. به عنوان مثال در محیط vCenter با کلیک بر روی میزبان ESXi، کلاستر و یا ماشین مجازی (VM) می توان در تب Monitor در قسمت Performance به گزینه های Overview (بررسی اجمالی) و Advanced (پیشرفته) دسترسی پیدا نمود.

مروری بر Performance

 

در قسمت Advanced امکان دسترسی به اطلاعات با جزئیات بیشتر و انتخاب نوع چارت و منابع مورد نظر (CPU، Memory، Network و غیره) فراهم می گردد. همانطور که اشاره شد این چارت ها برای تمامی عناصر از جمله کلاستر، میزبان ESXi، ماشین مجازی، Datastore، vApp و غیره وجود دارد. در نظر داشته باشید امکان نظارت و مانیتورینگ در محیط CLI (Command Line) فراهم می باشد.

 

پایش vCenter

یکی از رکن های اساسی در محیط مجازی سازی VMware vSphere کنسول vCenter می باشد که به عنوان یک ماشین مجازی سرویس دهی می نماید. vCenter به عنوان نقطه مرکزی مدیریت محیط مجازی سازی از اهمیت بالایی برخوردار است و با مانیتورینگ vCenter این اطمینان حاصل می شود تا منابع سخت افزاری لازم را در اختیار دارد و به صورت بهینه به سیستم سرویس دهی می نماید. یکی از ابزار هایی که جهت مانیتورینگ vCenter می توان استفاده نمود، vCenter Appliance Management Interface یا به اختصار VAMI می باشد. جهت استفاده از VAMI با لاگین به کنسول مدیریتی vCenter که به واسطه آدرس سرور و پورت 5480 می توان به آن دسترسی پیدا نمود که در این سناریو آدرس مورد نظر https://192.168.1.111:5480 می باشد. در این کنسول مدیریتی در قسمت Monitor می توان منابع و موارد مورد نظر را مانیتور نمود.

ابزار VAMI

 

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد vCenter به عنوان یک ماشین مجازی بر روی یکی از میزبان های ESXi اجرا می گردد. بنابراین این امکان وجود دارد تا با انتخاب ماشین مجازی در vSphere Client و انتخاب تب Monitor وضعیت ماشین مجازی vCenter را پایش نماییم. در این قسمت مشابه قسمت اول در قسمت Performance به گزینه های Overview و Advanced دسترسی خواهیم داشت.

مانیتورینگ VM

 

روش بعدی جهت مانیتورینگ vCenter استفاده از CLI می باشد. برای انجام این کار می توان با استفاده از Putty به vCenter متصل شده و با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور دستورات مورد نظر را وارد می کنیم. با وارد نمودن دستور vimtop می توان به وضعیت Interactive وارد خواهیم شد. با اجرای دستور فوق به محیط زیر دسترسی پیدا خواهیم نمود.

روش CLI

 

در این صفحه با فشردن کلید i روی کیبورد خط اول که اطلاعاتی نظیر ورژن و مدت زمان uptime حذف می گردد. با فشردن حرف t خط دوم مرتبط با Tasks حذف می گردد و مجدد با فشردن t این خط ظاهر می گردد. همچنین با فشردن کلید m اطلاعات مربوط به Memory حذف و با فشردن مجدد m ظاهر می گردد. حرف f نیز مربوط به قسمت CPU خواهد بود چنانچه قصد داشته باشیم اطلاعات CPU در صفحه نمایش داده نشود حرف f را روی کیبورد فشار می دهیم. در نظر داشته باشید اطلاعات لحظه ای در این قسمت نمایش داده می شود و در هر لحظه پارامتر ها در حال تغییر می باشند اما چنانچه قصد داشته باشیم اطلاعات یک لحظه ثابت نگه داشته شوند حرف p به عنوان Pause این کار را انجام خواهد داد.

با فشردن کلید S می توان مدت زمان بروز رسانی اطلاعات که در حالت پیش فرض 1 ثانیه می باشد را تغییر دهیم. اگر قصد داریم اطلاعات مربوط به دیسک ها را مشاهده کنیم با فشردن کلید k و جهت مشاهده اطلاعات Network کلید o را می بایست فشار دهیم. همچنین جهت مرتب سازی از a جهت مرتب سازی صعودی و از d برای مرتب سازی نزولی می توان استفاده نمود. همچنین برای انتخاب ستون مورد نظر می توان از جهت های روی کیبورد (جهت راست و چپ) استفاده نمود.

با توجه به اهمیت و ضرورت مانیتورینگ vCenter در این مقاله به روش های مختلف نظارت بر منابع و وضعیت مدیریت متمرکز vCenter در محیط VMware vSphere پرداختیم.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare