Mohammadreza Soleimani 716 روز پیش verl
بازدید 1818 بدون دیدگاه

نصب و پیکربندی DHCP Server در ویندوز سرور

نصب و پیکربندی DHCP Server در ویندوز سرور، در این مقاله نصب و راه اندازی DHCP Server روی سیستم عامل ویندوز سرور را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر نیاز به آشنایی با Dynamic Host Configuration Protocol یا همان DHCP را دارید، مقاله ( پروتکل پیکربندی میزبان پویا – DHCP ) توضیحات کاملی در مورد این پروتکل و نحوه کارکرد آن در اختیار شما قرار خواهد داد و در این مقاله ما صرفا به نصب و راه اندازی این سرویس خواهیم پرداخت.

 

نصب DHCP Server در ویندوز سرور

فهرست مطالب

  1. نصب و پیکربندی DHCP Server در ویندوز سرور
  2. دلایل نیاز به DHCP Server
  3. نصب سرویس DHCP
  4. پیکربندی DHCP Server

 

دلایل نیاز به DHCP Server

همانطور که می دانیم دستگاه های ما در شبکه بدون آدرس IP قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند. اگر در سازمان ما تعداد زیادی دستگاه وجود داشته باشند، تخصیص آدرس های IP به این دستگاه ها به صورت دستی کار بسیاد دشوار و با ضریب خطای بالایی خواهد بود چرا که این امکان وجود دارد که به اشتباه دستگاه هایی با آدرس IP یکسان تنظیم گردند اصطلاحا IP conflict به وجود خواهد آمد و این یک اختلال جدی در برقراری ارتباط ایجاد محسوب می شود. در چنین شرایطی جهت رفع مشکلاتی از این قبیل استفاده از DHCP سرور یک الزام است. DHCP Server با پاسخ به درخواست کلاینت ها ، آدرس های IP را به آن ها تخصیص می دهد و حتی این قابلیت نیز وجود خواهد داشت که آدرس هایی که پس از مدتی استفاده نشوند دوباره مورد استفاده کلاینت های دیگر قرار گیرد و به این صورت یک سرویس پویا برای ارائه آدرس IP در شبکه ایجاد خواهیم نمود. البته تخصیص آدرس IP به کلاینت ها یکی از قابلیت های DHCP Server می باشد و گزینه های بسیار زیادی توسط DHCP سرور جهت ارائه سرویس به کاربران وجود دارد که در مقاله ای دیگر به این گزینه ها به صورت جزئی خواهیم پرداخت و این مقاله را صرفا به نصب و راه اندازی این سرویس روی سرور اختصاص می دهیم.

 

نصب سرویس DHCP

در مرحله اول ابتدا باید Role مربوط به DHCP Server نصب شود . به منظور انجام این کار می بایست در Server Manager گزینه Manage را انتخاب و از زیر منوی آن روی Add Roles and Features کلیک نماییم.

منوی Add role and features

 

در صفحه بعد روی گزینه Next کلیک می نماییم.

مرحله Before you begin

 

در این مرحله گزینه Role-based or feature-based installation به صورت پیش فرض انتخاب شده و کافی است بر روی Next کلیک کنیم.

مرحله installation Type

 

در صفحه بعدی سرور مورد نظر خود که به صورت پیش فرض انتخاب گردیده ( Server.MSP.Local ) را مشاهده می نماییم . در این قسمت نیز با زدن Next به مرحله بعد می رویم.

سرور مقصد

 

این قسمت مربوط به Role مورد نظر است که قصد داریم آن را نصب نماییم. با انتخاب DHCP Server و کلیک بر روی Next به مرحله بعدی نصب Role مربوط به DHCP هدایت خواهیم شد. در نظر داشته باشید که وقتی DHCP Server را انتخاب می نمایید یک پنجره کوچک باز می شود که می بایست بر روی Add Features کلیک نماییم.

انتخاب رول DHCP

 

در پنجره بعدی نیازی به انتخاب Feature خاصی نیست و کافی است بر روی Next کلیک کنیم.

انتخاب feature

 

در پنجره بعدی نیز روی Next کلیک می نماییم و سپس گزینه Install را زده تا نصب Role مربوط به DHCP Server انجام گیرد.

مرحله نصب

 

در این مرحله می بایست منتظر باشیم تا نصب تکمیل شود و سپس با کلیک بر Complete DHCP configuration وارد تنظیمات DHCP سرور خواهیم گردید.

فرایند نصب

 

در صفحه بعدی شرحی از تنظیمات لازم برای Security Group ها جهت مدیریت DHCP Server نمایش داده می شود و همچنین اگر در شبکه Domain وجود داشته باشد Authorize آن در Active Directory انجام خواهد گرفت.

شرح تنظیمات

 

با انتخاب Commit تنظیمات ذکر شده در بالا اعمال خواهد گردید.

اعمال تنظیمات Authorization

 

اکنون می بایست با کلیک بر روی Close پنجره مربوطه را بسته و فاز اول که در واقع نصب Role مربوط به DHCP Server بود را به پایان ببریم.

 

پیکربندی DHCP Server

در فاز دوم یعنی پیکربندی DHCP Server با باز نمودن Server Manager و گزینه Tools و انتخاب زیر منوی DHCP به کنسول مربوطه دسترسی پیدا می نماییم.

کنسول DHCP

 

در این قسمت با باز کردن Server.msp.local و راست کلیک بر روی IPv4 قصد داریم یک Scope جدید برای DHCP Server ایجاد نماییم. دقت داشته باشید که اگر قصد استفاده از IPv6 در سازمان خود را دارید می بایست روی گزینه IPv6 راست کلیک نمایید. در اینجا ما قصد پیکربندی بر مبنای IPv4 را داریم. به این منظور ما با کلیک راست بر روی IPv4 گزینه New Scope را انتخاب می نماییم.

ایجاد Scope

 

در صفحه نمایش داده شده، روی Next کلیک می کنیم.

مرحله اول ایجاد Scope

 

در مرحله بعدی یک نام برای Scope خود در نظر می گیریم. این نام را با توجه به سلیقه و سیاست ها می توان در نظر گرفت.

نام Scope

 

تعیین محدوده آدرس IP

در صفحه بعدی در قسمت Start IP Address می بایست شروع آدرس های IP و در قسمت End IP Address می بایست پایان آدرس های IP در شبکه خود را مشخص نماییم. در اینجا ما قصد داریم آدرس شروع آدرس 192.168.1.1 و پایان آن  192.168.1.254 باشد. همچنین در قسمت پایین طول Subnet mask را مشخص می نماییم که این هم باز به سیاست ها و تعداد دستگاه ها در شبکه بستگی دارد. ما در اینجا از حالت Stateful استفاده می نماییم و طول را 24 در نظر می گیریم و در واقع Subnet mask ما 255.255.255.0 خواهد بود.

رنج آدرس IP

 

در مرحله بعدی می بایست آدرس هایی که قصد داریم توسط DHCP یه هیچ دستگاهی تخصیص نیابد را مشخص نماییم. همواره پیشنهاد می گردد تعدادی از آدرس های ابتدایی را در Pool قرار ندهیم تا اگر سرور یا دستگاه های خاصی داریم که قصد داریم به آن ها آدرس های IP دستی و ثابت اعمال نماییم، بتوانیم این آدرس ها را به آن ها تخصیص دهیم. برای مثال ما در اینجا 10  آدرس IP اول را در Pool مربوط به DHCP قرار نخواهیم داد پس برای این کار می بایست در قسمت Exclusion آدرس 192.168.1.1 را به عنوان Start و 192.168.1.10 به عنوان End در نظر بگیریم و سپس روی Add و سپس Next کلیک نماییم.

آدرس های استثنا

 

در پنجره بعدی تنظیمات مربوط به مدت زمان تخصیص آدرس ها به دستگاه ها نمایش داده می شود که پیشنهاد می شود اگر سیاست خاصی برای این قسمت نداریم از مقدار پیش فرضی که در نظر گرفته شده استفاده نماییم.

مدت زمان تخصیص

 

در مرحله بعدی از ما سوال می شود که آیا قصد داریم برخی از Option ها و تنظیمات نظیر Default gateway ، DNS ، WINS و … را هم اکنون انجام دهیم یا اینکه این تنظیمات را بعدا اعمال کنیم. بهتر است از گزینه Yes, I want to configure these options now استفاده نماییم و این تنظیمات را انجام دهیم.

Option های DHCP

 

در صفحه بعد از ما آدرس Default Gateway را می خواهد . وقتی Default gateway را در اینجا به عنوان مثال 192.168.1.1 در نظر بگیریم وقتی سرور به کلاینت ها IP تخصیص می دهد به صورت اتوماتیک این آدرس به عنوان Default gateway به کلاینت ها  تخصیص داده خواهد شد. با وارد نمودن Default gateway و زدن دکمه Add و سپس کلیک بر روی Next به مرحله بعد هدایت خواهیم شد.

آدرس Default Gateway

 

در صفحه بعد  Option مربوط یه DNS است و همانطور که در بالا ذکر شد ، مقادیر وارد شده در این قسمت نیز به کلاینت ها اعمال خواهد گردید. در این قسمت DNS Server های مورد نظر را قرار می دهیم که در اینجا ما DNS Server اول را آدرس DNS Sever داخلی یعنی 192.168.1.100 و DNS Server دوم را گوگل یعنی 8.8.8.8 قرار می دهیم با انجام این کار دیگر مشکلی از نظر DNS در شبکه داخلی و اینترنت نخواهیم داشت.

آدرس DNS

 

امروزه استفاده از WINS سرور ها دیگر رایج نیست اما اگر در مجموعه خود از WINS سرور استفاده می نمایید می بایست آدرس آن را در این قسمت وارد نمایید در غیر این صورت می توان با کلیک بر روی Next به صفحه بعد برویم.

آدرس Wins Server

 

در صفحه بعدی از ما سوال می شود که آیا قصد داریم این Scope و تنظیمات آن هم اکنون فعال سازی شود یا خیر. که در اینجا ما از گزینه Yes, I want to activate this scope now را استفاده می نماییم.

فعال سازی Scope

 

در پایان روی Finish کلیک می نماییم تا مراحل پیکربندی DHCP Server پایان یابد.

اتمام پیکربندی

 

اکنون کلیه تنظیمات مورد نیاز جهت تخصیص آدرس IP به کلاینت ها انجام گرفت و کافی است کلاینت ها را در حالت دریافت IP از DHCP سرور ( Dynamic ) قرار دهیم تا بتوان بدون هیچ مشکلی از سرویس DHCP بهره ببریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare