Mohammadreza Soleimani 602 روز پیش verl
بازدید 1707 بدون دیدگاه

راه اندازی DHCP و DNS در کریو کنترل

راه اندازی DHCP و DNS در کریو کنترل، در این مقاله قصد داریم تنظیمات اولیه و برخی امکانات و قابلیت های موجود در کریو کنترل از جمله DHCP Server و DNS را مورد بررسی قرار دهیم.

راه اندازی DHCP و DNS در کریو کنترل

فهرست مطالب

  1. راه اندازی DHCP و DNS در کریو کنترل
  2. تنظیمات اینترفیس ها
  3. راه اندازی DNS
  4. راه اندازی DHCP

 

همانطور که در قبل اشاره شد پس از مراحل نصب کریو کنترل با استفاده از آدرسی که سیستم عامل کریو در اختیار ما قرار می دهد می توان به کنسول مدیریتی کریو کنترل لاگین نماییم . در سناریو مفروض این آدرس https://192.168.2.100:4081/admin/login می باشد.

پس از لاگین اولین پنجره ای که نمایش داده می شود پنجره Configuration Assistant می باشد که در واقع چیزی نیست جز یک منوی دسترسی سریع به برخی از قسمت های پر کاربرد در کنسول مدیریتی کریو کنترل. البته باید در نظر داشت که به کلیه گزینه های موجود در این پنجره از طریق منوی اصلی کنسول مدیریتی نیز می توان دسترسی پیدا نمود.

گزینه onfiguration assistant

 

چنانچه تمایل دارید تا مجدد پس از لاگین با پنجره Configuration Assistant رو برو نشوید می توانید تیک قسمت Show Automatically after login را بردارید.

 

در صفحه اصلی در پنل مدیریتی کریو کنترل تمامی منو های موجود در برنامه قابل مشاهده می باشد. اولین تب منوی موجود در کنسول مدیریتی Dashboard می باشد. در این قسمت اطلاعات مختلفی از جمله وضعیت سیستم، وضعیت لایسنس برنامه، وضعیت اتصال اینترنت و برخی موارد دیگر در دسترس کاربر قرار می گیرد. جهت مثال در قسمت System Health می توان مقدار RAM و CPU استفاده شده توسط کریو کنترل را مشاهده نمود. چنانچه قصد داشته باشیم یکی از title های موجود در این منو مثل Kerio News را حذف نمایید به سادگی با زدن کلیک راست بر روی عنوان مورد نظر و انتخاب Remove this title عنوان مورد نظر را از صفحع Dashboard حذف نمایید.

داشبورد

 

تنظیمات اینترفیس ها

منوی بعدی Interfaces می باشد. در این قسمت تنظیمات مربوط به ارتباطات شبکه انجام می گیرد. در منوی Interfaces کارت های شبکه موجود در شبکه خود به کریو کنترل معرفی می گردد. در اولین قدم می بایست جدا سازی مربوط به شبکه اینترنت و شبکه داخلی به واسطه انتخاب اینترفیس های آن ها انجام پذیرد. در قسمت internet interfaces باید اینترفیس هایی که به اینترنت متصل شده است را قرار دهیم . همچنین آدرس های IP که به این اینترفیس های اختصاص یافته نیز قابل مشاهده هستند. همچنین در قسمت Trusted/Local Interfaces اینترفیس هایی که به شبکه داخلی و مورد اعتماد ما متصل هستند قرار خواهند گرفت. اگر قصد داشته باشیم اینترفیس خاصی را بین گروه های مختلف ( Internet – Local ) جا به جا نماییم، با Drag نمودن اینترفیس مورد نظر زیر گروهی خاص آن را به راحتی جا به جا می نماییم.

اینترفیس ها

 

 

اگر قصد داشته باشیم روی تنظیمات آدرس های IP و نحوه تخصیص آن ها ( Static – DHCP ) تغییراتی اعمال نماییم با دوبار کلیک بر روی هر اینترفیس پنجره مربوط به آن باز شده و می توان تغییرات مورد نظر را اعمال نمود. در این پنجره همچنین اگر قصد داشته باشیم تنظیمات PPPOE را مستقیم روی اینترفیس کریو کنترل انجام دهیم این قابلیت وجود دارد. همچنین تنظیمات مربوط به VLAN نیز در این قسمت در دسترس قرار خواهد داشت. در نظر داشته باشید حتما هنگام تعریف VLAN این عملیات را حتما روی اینترفیس متصل به شبکه داخلی انجام دهید. در نظر داشته باشید چنانچه تغییراتی ایجاد نمودید حتما روی گزینه Apply در پایین صفحه کلیک نمایید تا تغییرات مورد نظر اعمال شود.

تنظیمات اینترفیس

 

 

در نظر داشته باشید مکانیزم کارکرد کریو کنترل به این صورت است که کابران موجود در شبکه داخلی جهت دسترسی به اینترنت می بایست از کریو کنترل اینترنت را درخواست نمایند. به همین جهت ابتدا باید از اتصال صحیح خود کریو کنترل به اینترنت اطمینان حاصل نماییم. جهت تست اینترنت در قسمت Status گزینه IP Tools را انتخاب نموده، و از ابزار پینگ گوگل را پینگ می نماییم  تا از اتصال به اینترنت مطمئن شویم.

ابزار IP Tools

 

 

همانطور که در بالا مشاهده می نمایید اتصال کریو کنترل به اینترنت برقرار می باشد.

 

راه اندازی DNS کریو کنترل

باید در نظر داشت که برای دسترسی به تنظیمات مربوط به DNS از زیر منوی Configuration گزینه DNS را انتخاب می نماییم. همواره پیشنهاد می شود که ماژول های DHCP و DNS روی کریو کنترل فعال شوند تا کاربران از DHCP و DNS کریو کنترل استفاده نمایند و این باعث بهبود سرویس ها و کارایی کریو کنترل خواهد گردید. در حالت پیش فرض DNS روی کریو کنترل فعال می باشد. در قسمت DNS Resolution یک گزینه با نام Enable DNS cache for faster responses to repeated queries وجود دارد . با فعال نمودن این گزینه این قابلیت در اختیار ما قرار می گیرد که اگر یک کاربر یک درخواست برای سایت www.MSP-ICT.com ارسال می نماید، اگر کاربر دیگر قصد دسترسی به همین آدرس را داشته باشد، نیاز نیست تا DNS کریو کنترل یک درخواست مجدد به خارج از شبکه برای آدرس www.MSP-ICT.com انجام دهد و آن را روی cache خود ذخیره می نماید و به همین واسطه سرعت پاسخ به درخواست های تکراری بسیار بالاتر خواهد بود.

چنانچه قصد داشته باشیم درخواست های DNS شخصی سازی شده داشته باشیم برای مثال درخواست های MSP.LOCAL به سمت DNS سرور داخلی هدایت شود از گزینه Enable custom DNS forwarding استفاده می نماییم.

ماژول DNS

 

قسمت دیگری به عنوان local DNS lookup نیز در تنظیمات DNS کریو کنترل وجود دارد. این قسمت جهت کمک به بالارفتن سرعت پاسخگویی به درخواست های DNS بسیار کاربردی می باشد. کارکرد قسمت Host table به این صورت است که وقتی یک درخواست DNS به سمت Kerio Control ارسال می شود، قبل از اینکه این درخواست توسط کریو کنترل به DNS های خارج از شبکه ارسال شود، ابتدا آن را در Host table خودش جستجو می نماید. و در این قسمت می توان آدرس خاصی را به آدرس IP آن نگاشت و با این فرایند سرعت پاسخگویی به درخواست های DNS به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

جدول DNS host

 

در قسمت آخر تنظیمات DNS یک گزینه وجود دارد که قابلیتی مشابه appending را در اختیار ما قرار می دهد. اگر در شبکه از Domain استفاده می نماییم برای مثال MSP.LOCAL می توانیم آدرس Domain خود را در این قسمت قرار دهیم تا جستجوهای مربوط به DNS در داخل شبکه Domain ما به راحتی انجام پذیرد.

 

راه اندازی DHCP  در کریو کنترل

جهت راه اندازی DHCP Server در کریو کنترل از زیر منوی Configuration گزینه DHCP Server را فعال می نماییم. در صفحه باز شده گزینه Enable DHCP server را انتخاب می نماییم. سپس با گزینه ADD یک DHCP Server در شبکه ایجاد می کنیم.

فعال سازی DHCP

 

 

برای اضافه نمودن DHCP Server دو حالت وجود دارد یک حالت دستی و یک حالت اتومات در رنج شبکه داخلی. البته مقادیر حالت اتومات هم قابل تغییر و تنظیم می باشد.

جهت اضافه نمودن به صورت اتومات بر روی Add کلیک نموده و گزینه Use Interface Template را و سپس کارت شبکه داخلی خود را انتخاب می نماییم. در قسمت Name یک اسم در نظر می گیریم و در قسمت First Address طبق سناریو مد نظر شبکه خود اولین آدرس را قرار می دهیم. همواره پیشنهاد می شود 10 آدرس اول را جهت تخصیص به سرور ها قرار دهیم . در این سناریو ما از آدرس 192.168.2.11 تا 192.168.2.254 در نظر می گیریم . همچنین در قسمت Exclusion آدرس هایی که قصد نداریم تخصیص یابند را انتخاب می نماییم. همچنین یک سری از Option های DHCP Server نیز به صورت پیش فرض در DHCP Option قرار می گیرند که در صورت نیاز می توان Option های دیگری نیز به آن ها اضافه یا کم نمود.

تنظیمات DHCP

 

 

دقت داشته باشید اگر نیاز داشته باشیم تا به یک سری دستگاه آدرس IP ثابت اختصاص دهیم در پنجره اصلی DHCP Server در قسمت Leases and reservation با کلیک بر روی گزیته Add می توان آدرس IP خاص را طبق آدرس MAC به دستگاه مورد نظر تخصیص داد. نکته مهم در مورد آدرس های Reserve  شده در این است که این آدرس های IP را می بایست در قسمت Exclusions نیز وارد کرد تا از تخصیص یک آدرس IP به دو دستگاه در شبکه جلوگیری به عمل آید.

رزرو آدرس IP

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare