Mohammadreza Soleimani 381 روز پیش verl
بازدید 1162 بدون دیدگاه

راه اندازی BGP در سیسکو

راه اندازی BGP در سیسکو، BGP بزرگترین پروتکل مسیریابی موجود محسوب می گردد که اینترنت بر روی این پروتکل مسیریابی در دسترس عموم قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی BGP و مفاهیم مربوط به آن در روتر های سیسکو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

راه اندازی BGP در سیسکو

فهرست مطالب

  1. هدف BGP
  2. BGP چگونه کار می کند
  3. پیاده سازی

 

 

هدف بهره گیری از BGP

پیش از اینکه بدانیم BGP چگونه کار می کند بهتر است بدانیم که هدف از BGP چیست و در شرایطی که چندین پروتکل مسیریابی وجود دارد چرا از BGP بهره می بریم. همانطور که گفته شد BGP پروتکل اینترنت می باشد پس با این فرض به این نتیجه می رسیم که Service Provider ها هستند که سرویس اینترنت را ارائه می نمایند. در واقع اینترنت متشکل از تعداد زیادی روتر می باشد که مسیرهایی را با یکدیگر مبادله می نمایند. هر Service Provider به تنهایی دارای تعداد زیادی روتر و مسیر می باشد.

چنانچه یک Service Provider با یک Service Provider دیگر قصد برقراری ارتباط داشته باشند اگر برای این ارتباط از پروتکل های IGP مانند OSPF و EIGRP استفاده نمایند این امکان وجود نخواهد داشت چرا که OSPF و EIGRP پروتکل هایی هستند که برای تعداد مسیرهای (Route) محدودی طراحی شده اند. بنابراین صد ها یا هزاران روتری در هر Service Provider در حال فعالیت هستند. با این تعداد روتر و مسیر های بسیار زیاد در هر Service Provider پروتکل های IGP مانند OSPF و EIGRP امکان مدیریت این حجم از بار کاری (Workload) را نخواهند داشت. راهکار حل این مشکل بهره گیری از پروتکل EGP به نام BGP می باشد. EGP پروتکلی است که تمامی Service Provider ها در سطح جهان از آن استفاده می نمایند. تمامی Service Provider ها در سطح جهان تمام مسیرهای شان  را با یکدیگر مبادله می نمایند. هر کدام از  Service Provider ها یک Autonomous System (AS) دارند که بلوک های آدرس IP و مسیر های خود را در این AS نگهداری می کنند.

این نکته حائز اهمیت است که بدانیم Service Provider در داخل خود ممکن است از پروتکل های OSPF و EIGRP و یا حتی BGP به صورت داخلی که iBGP نام دارد استفاده نمایند. هدف از BGP اشتراک Prefix و Subnet های کوچک و خاص نیست. ممکن است مسیرها با Prefix ها 16/ مبادله شوند.

 

BGP چگونه کار می کند

BGP یک پروتکل حساب شده و بیشتر دستی می باشد و مانند OSPF و EIGRP خیلی بر پایه Dynamic Discovery و تبادل وقایع نمی باشد. در واقع BGP جوری پیکربندی می گردد که قصد آن را داریم. چنانچه دو Service Provider با Autonomous System (AS) های 100 و 200 قصد برقراری همسایگی و تبادل مسیر دارند در هرکدام باید مشخص گردد کدام همسایه با آدرس IP و AS مورد نظر می باشد.  بر خلاف پروتکل های مسیریابی IGP که از Multicast استفاده می نمایند، BGP از TCP 179 بهره می گیرد.

 

پیاده سازی BGP در سیسکو

در این مقاله یک سناریو بسیار ساده را در نظر می گیریم. در این سناریو دو روتر را به عنوان دو Service Provider مفروض می باشد. Service Provider A از AS 100 و Service Provider B از AS 200 استفاده می نماید.

توپولوژی

اولین دستوری که می بایست آن را پیش از هر پیکربندی دیگری در BGP اجرا نماییم به شرح زیر می باشد. باید در نظر داشت پس از اجرای دستور زیر روی هر دو روتر، همسایگی برقرار خواهد گردید.

 

پیکر بندی روتر Provider_A

 


Provider_A(config)#router bgp 100
Provider_A(config-router)#neighbor 100.100.24.4 remote-as 200

پیکر بندی روتر Provider_B


Provider_B(config)#router bgp 200
Provider_B(config-router)#neighbor 100.100.24.2 remote-as 100
Apr  9 08:52:12.031: BGP-5-ADJCHANGE: neighbor 100.100.24.2 Up

 

همانطور که مشاهده می نمایید یک Log به عنوان ایجاد همسایگی ایجاد شده است.

در نظر داشته باشید هنگامی که یک AS روی یک روتر پیکربندی می گردد امکان ایجاد AS دیگری وجود نخواهد داشت و تنها یک AS روی هر روتر قابل پشتیبانی می باشد.

اکنون جهت مشاهده اطلاعات همسایگی می توان از دستور زیر استفاده نمود.


Provider_A#show ip bgp neighbors

 

با دستور بالا به اطلاعات بسیاری دست پیدا خواهیم نمود از جمله اینکه آیا External link یا Internal link می باشد. در نظر داشته باشید با دستورات فوق صرفا همسایگی ایجاد می گردد اما کماکان هیچ مسیری مبادله نخواهد شد. فرض کنیم در روتر Provider_A یک اینترفیس Loopback با آدرس 2.2.2.2/32 داریم و قصد داریم که روتر Provider_B این مسیر را داشته باشد. به همین منظور می بایست آن را Advertise کنیم. پیکربندی روتر Provider_A برای این منظور به صورت زیر خواهد بود. در نظر داشته باشید جهت مبادله Route باید حتما Prefix درست و مطابق آدرس IP که برای مسیر مورد نظر وجود دارد در دستورات اعمال گردد چرا که هنگامی که قصد داریم یک Route  را در BGP منتشر و مبادله کنیم قبل از اعمال دستور، آدرس وارد شده با جدول مسیریابی چک می گردد که اولا آیا می توانیم چنین مسیری را مبادله و اشتراک گذاری کنیم و ثانیا دقیقا با Mask وارد شده همخوانی داشته باشد. در چنین شرایطی تنظیمات روتر Provider_A به صورت زیر خواهد بود.

 


Provider_A(config)#router bgp 100
Provider_A(config-router)#network 2.2.2.2 mask 255.255.255.255

اکنون جهت اطمینان از اینکه آیا مسیر در روتر Provider_B قابل مشاهده است دستور زیر را وارد می نماییم.


Provider_B#show ip bgp summary

در این جدول علاوه بر اینکه آدرس همسایه مشخص می باشد، شماره AS همسایه، مدت زمان همسایگی، تعداد Prefix های دریافتی از همسایه و اطلاعاتی دیگر در دسترس قرار می گیرد. خروجی این دستور به صورت زیر خواهد بود.

دستور bgp summary

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare