Mohammadreza Soleimani 358 روز پیش verl
بازدید 426 بدون دیدگاه

پیاده سازی NSSA در OSPF

پیاده سازی NSSA در OSPF، چنانچه یک Area در OSPF به صورت Stub پیکربندی شده باشد با محدودیت Redistribution روبرو خواهیم بود. به دلیل اینکه LSA Type 4 و LSA Type 5 در Stub Area محدود می گردند امکان Redistribute نمودن پروتکل های مسیریابی دیگر داخل OSPF وجود نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به این موضوع پرداخته و پیاده سازی NSSA در OSPF را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به مروری بر OSPF خواهیم پرداخت.

 

راه اندازی Stub Area در OSPF

فهرست مطالب

  1. مروری بر OSPF
  2. NSSA چیست
  3. پیاده سازی

 

مروری بر OSPF

OSPF مخفف عبارت (Open Shortest Path First) می باشد که یک پروتکل مسیریابی Link State محسوب می گردد. در OSPF ما دستورات مربوطه را روی تمامی روتر ها اعمال می نماییم تا OSPF بر روی آن ها اجرا گردد. در این مرحله روتر ها شروع به مبادله اطلاعات با یکدیگر خواهند نمود که این اطلاعات توسط Link State Advertisement (LSA) ها بین روتر ها تبادل خواهند شد. هر روتر LSA های خود را ایجاد و در سطح شبکه ارسال می نماید و اطلاعاتی نظیر اینکه به صورت مستقیم به چه شبکه هایی متصل هستند و Cost جهت دسترسی به شبکه ها مختلف چقدر است را تحت LSA ایجاد می نماید. هر روتر با در اختیار داشتن کلیه این داده ها جهت تصمیم گیری برای کوتاه ترین مسیر (Shortest Path First) اقدام می نماید.

در OSPF به صورت پیش فرض می بایست یک Area با عنوان Area 0 وجود داشته باشد که به عنوان Backbone Area نیز از آن یاد می شود. چنانچه قصد داشته باشیم از چندین Area در شبکه سازمانی خود استفاده نماییم باید در نظر داشته باشیم که تمامی Area ها می بایست به صورت مستقیم به Area 0 ارتباط داشته باشند. رعایت این نکته در طراحی شبکه الزامی می باشد. اگرچه راهکار هایی جهت سناریو هایی که ارتباط مستقیم بین یک Area با Backbone Area وجود ندارد، در دسترس است اما همواره پیشنهاد می شود که از استاندارد ها پیروی نماییم.

چنانچه نیاز به اطلاعات تکمیلی در خصوص OSPF و نحوه پیاده سازی آن دارید مطالب کاملی در مقاله (راه اندازی OSPF در سیسکو) در دسترس می باشد.

 

NSSA چیست

NSSA مخفف عبارت Not So Stubby Area می باشد. همانطور که اشاره شد، در Stub Area ها به دلیل محدود شدن LSA Type 4 و LSA Type 5 امکان Redistribute نمودن پروتکل های مسیریابی دیگر درون OSPF وجود ندارد. همچنین اطلاعات تکمیلی در مورد Stub Area و نحوه راه اندازی آن ها در مقاله (راه اندازی Stub Area در OSPF) در دسترس می باشد.

اما چنانچه نیاز به Redistribute نمودن مسیرهایی از سایر پروتکل های مسیریابی درون OSPF باشد این امکان توسط NSSA فراهم خواهد گردید. فرایندی که در Not So Stubby Area (NSSA) طی می شود به این صورت است که همانند Stub مسیر های External را درون خود وارد نمی نماید اما این قابلیت را در اختیار قرار می دهد تا Redistribution درون Area انجام گیرد. اما NSSA محدودیت LSA Type 5 را با ایجاد یک LSA جدید با عنوان LSA Type 7 برطرف می نماید و بدین ترتیب اجازه Redistribution درون OSPF را خواهد داد. پیاده سازی NSSA بسیار ساده و مشابه Stub Area می باشد. همچنین باید در نظر داشت که کلیه روتر های درون Area مورد نظر می بایست با NSSA پیکربندی گردند تا امکان برقراری همسایگی درون OSPF فراهم گردد.

 

 

پیاده سازی NSSA در OSPF

جهت پیاده سازی NSSA در OSPF توپولوژی زیر را در نظر خواهیم گرفت.

توپولوژی

پیش از پیاده سازی NSSA ابتدا فرض کنیم که Area 2 به صورت Stub پیکربندی شده و قصد داریم یک Static Route را درون OSPF Redistribute نماییم. با این فرض قصد و طبق مطالب گفته شده به دلیل محدودیتی که در LSA Type 4 و LSA Type 5 در Stub Area داریم می بایست با خطا روبرو شویم به همین جهت یک دستور Redistribution را اجرا نموده تا خروجی را مشاهده کنیم.


R8(config)#router ospf 1
R8(config-router)#redistribute static subnets
Apr  5 11:17:27.451: OSPF-4-ASBR_WITHOUT_VALID_AREA: Router is currently an ASBR while having only one area which is a stub area

 

همانطور که مشاهده می نماییم با انجام redistribution در Stub Area با خطا مواجه خواهیم شد. جهت برطرف نمودن این مشکل می بایست روتر های R4 ، R6 و R8 را به صورت زیر پیکربندی نماییم.

پیکربندی R4


R4(config)#router ospf 1
R4(config-router)#area 2 nssa

 

پیکربندی R6


R6(config)#router ospf 1
R6(config-router)#area 2 nssa

پیکربندی R8


R8(config)#router ospf 1
R8(config-router)#area 2 nssa

 

پس از اعمال دستورات فوق چنانچه مجدد در روتر R8 اقدام به Redistribution نماییم، این فرایند با موفقیت انجام خواهد گرفت. همچنین برای مشاهده LSA Type 7 که در روتر R8 ایجاد شده است دستور زیر را اجرا می نماییم.


R8#show ip ospf database

خروجی دستور فوق LSA Type 7 را به صورت زیر نمایش خواهد داد.

مشاهده LSA

همچنین در جدول مسیریابی (Routing table) روتر R7 مسیر Redistribute شده به عنوان مسیر External در OSPF قابل مشاهده خواهد بود.

جدول مسیریابی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare