Mohammadreza Soleimani 388 روز پیش verl
بازدید 761 بدون دیدگاه

راه اندازی Stub Area در OSPF

راه اندازی Stub Area در OSPF، در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی Stub Area در OSPF و مفاهیم مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به مروری بر پروتکل مسیریابی OSPF خواهیم پرداخت.

 

راه اندازی Stub Area در OSPF

فهرست مطالب

  1. مروری بر OSPF
  2. Stub Area چیست
  3. پیاده سازی

 

مروری بر OSPF

OSPF مخفف عبارت (Open Shortest Path First) می باشد که یک پروتکل مسیریابی Link State محسوب می گردد. در OSPF ما دستورات مربوطه را روی تمامی روتر ها اعمال می نماییم تا OSPF بر روی آن ها اجرا گردد. در این مرحله روتر ها شروع به مبادله اطلاعات با یکدیگر خواهند نمود که این اطلاعات توسط Link State Advertisement (LSA) ها بین روتر ها تبادل خواهند شد. هر روتر LSA های خود را ایجاد و در سطح شبکه ارسال می نماید و اطلاعاتی نظیر اینکه به صورت مستقیم به چه شبکه هایی متصل هستند و Cost جهت دسترسی به شبکه ها مختلف چقدر است را تحت LSA ایجاد می نماید. هر روتر با در اختیار داشتن کلیه این داده ها جهت تصمیم گیری برای کوتاه ترین مسیر (Shortest Path First) اقدام می نماید.

در OSPF به صورت پیش فرض می بایست یک Area با عنوان Area 0 وجود داشته باشد که به عنوان Backbone Area نیز از آن یاد می شود. چنانچه قصد داشته باشیم از چندین Area در شبکه سازمانی خود استفاده نماییم باید در نظر داشته باشیم که تمامی Area ها می بایست به صورت مستقیم به Area 0 ارتباط داشته باشند. رعایت این نکته در طراحی شبکه الزامی می باشد. اگرچه راهکار هایی جهت سناریو هایی که ارتباط مستقیم بین یک Area با Backbone Area وجود ندارد، در دسترس است اما همواره پیشنهاد می شود که از استاندارد ها پیروی نماییم.

چنانچه نیاز به اطلاعات تکمیلی در خصوص OSPF و نحوه پیاده سازی آن دارید مطالب کاملی در مقاله (راه اندازی OSPF در سیسکو) در دسترس می باشد.

 

Stub Area چیست

روتر ها Task های بسیاری را بر عهده دارند و این وظایف بخصوص در پروتکل های مسیریابی از جمله OSPF گاها سربار زیادی را به روتر تحمیل می نماید. یکی از دلایلی که شبکه های سازمانی را به Area های مختلفی تقسیم می نماییم، کاهش این سربار ها و کمتر نمودن LSA های موجود در پروتکل مسیریابی OPSF می باشد. علاوه بر این قابلیت که به واسطه استفاده از Area های مختلف در دسترس قرار می گیرد می توان از قابلیت Stub Area نیز استفاده نمود و LSA های Type 5 و Type 4 را نیز محدود نمود که این کار به کاهش سربار منابع پردازش و شبکه روتر منجر خواهد شد.

با Stub یک Area در OSPF می توان LSA های Type 5 و Type 4 را درون آن Area محدود نماییم. اگر در شبکه روتری وجود داشته باشد که مسیرهای دیگری را از پروتکل های مسیریابی دیگر Redistribute نموده باشد، و آن مسیر ها را داخل OSPF وارد کرده باشد، روتری که عمل Redistribution را انجام می دهد روتر ASBR محسوب می گردد و یک LSA Type 5 در سطح شبکه منتشر می نماید. همچنین روتر ABR در چنین شرایطی یک LSA Type 4 ایجاد می نماید تا به Area های مختلف اعلام کند که چطور به ASBR دسترسی پیدا نمایند.

با توجه به مطالب ذکر شده قابلیتی که  راه اندازی Stub Area در OSPF در اختیار قرار می دهد، عدم انتشار LSA Type 4 و LSA Type 5 در Area مورد نظر خواهد بود.

 

پیاده سازی Stub Area

جهت پیاده سازی Stub Area در OSPF توپولوژی زیر را در نظر می گیریم.

توپولوژی

در این سناریو از قبل یک Static Route را در روتر R7، Redistribute نموده ایم (10.77.77.16 و 10.77.77.32) و قصد داریم Area 2 را به عنوان Stub Area پیکربندی نماییم . اما قبل از پیکربندی Stub Area جدول مسیریابی (Routing Table) در روتر R8 که در Area 2 قرار دارد به صورت زیر می باشد.

جدول مسیریابی قبل از Stub

 

همانطور که مشاهده می نمایید کلیه مسیر ها به علاوه مسیرهایی که در روتر R7، Redistribute شده قابل مشاهده می باشد. همچنین با دستور زیر می توان LSA های OSPF را مشاهده نماییم.


R8#show ip ospf database

 

خروجی دستور فوق انواع LSA ها موجود در روتر را نمایش خواهد داد و همانطور که مشاهده می کنیم LSA Type 4 و LSA Type 5 اکنون در دیتابیس روتر موجود می باشد. پس از پیکربندی Stub Area دیگر LSA های مذکور وجود نخواهند داشت.

دیتابیس قبل از Stub

 

اکنون جهت پیکربندی Stub Area در OSPF می بایست دستور زیر را روی تمامی روتر های درون Area مورد نظر اعمال نمود که در این سناریو روتر های R4، R6 و R7 می باشند.

پیکربندی روتر R4


R4(config)#router ospf 1
R4(config-router)#area 2 stub

 

پیکربندی روتر R6


R6(config)#router ospf 1
R6(config-router)#area 2 stub

 

پیکربندی روتر R8


R8(config)#router ospf 1
R8(config-router)#area 2 stub

 

اکنون با بررسی مجدد جدول مسیریابی R4 مشاهده می کنیم که مسیرهای (10.77.77.16 و 10.77.77.32) که توسط R7 در شبکه Redistribute شده بودند در جدول مسیریابی قرار ندارد و به جای آن ها یک Default Route توسط OSPF قرار گرفته است.

جدول مسیریابی بعد از Stub

 

همچنین با بررسی مجدد دیتابیس OSPF خواهیم دید که LSA Type 4 و LSA Type 5 در جدول قرار ندارند.

دیتابیس بعد از Stub

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare