Mohammadreza Soleimani 326 روز پیش verl
بازدید 459 بدون دیدگاه

راه اندازی RIP در میکروتیک

راه اندازی RIP در میکروتیک، در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی پروتکل مسیریابی RIP را در روتر های میکروتیک مورد بررسی قرار دهیم. RIP مخفف عبارت Routing Information Protocol می باشد. RIP یک پروتکل مسیریابی پویا است که از شمارنده تعداد جهش Hop ( Hop count ) به عنوان مکانیزم مسیریابی جهت یافتن بهترین مسیر بین مبدا و مقصد در شبکه استفاده می نماید. RIP یک پروتکل مسیریابی بردار فاصله ( Distance-vector ) است که بر روی لایه شبکه در مدل OSI کار می کند و مقدار Advertised Distance این پروتکل مسیریابی 120 می باشد. همچنین RIP از شماره پورت 520 استفاده می نماید.

 

راه اندازی RIP در میکروتیک

فهرست مطالب

  1. مکانیزم مسیریابی
  2. ویژگی های RIP
  3. نسخه های RIP
  4. تایمر های RIP
  5. پیاده سازی

 

 

مکانیزم مسیریابی

مکانیزم مسیر یابی RIP بر اساس تعداد روترهایی که بین شبکه مبدا و مقصد قرار می گیرند، محاسبه می گردد. مسیری که کمترین تعداد جهش را دارد به عنوان بهترین مسیر جهت رسیدن به شبکه مقصد در نظر گرفته می شود و در جدول مسیریابی ( routing table ) قرار می گیرد. RIP با محدود نمودن تعداد جهش های مجاز در یک مسیر از مبدا و مقصد، از حلقه های مسیریابی (Routing loops) جلوگیری می نماید.

حداکثر جهش های مجاز در RIP تعداد 15 روتر می باشد و اگر 16 روتر در شبکه قرار بگیرد این به معنای network unreachable خواهد بود.

 

ویژگی های RIP

  • به روز رسانی شبکه به صورت دوره ای مبادله می گردد.
  • به روز رسانی طلاعات مسیریابی به صورت همه پخشی انجام می گیرد.
  • جداول مسیریابی به صورت کامل در به روز رسانی ها ارسال می گردند.
  • روترها همیشه به اطلاعات مسیریابی دریافتی از روترهای همسایه اعتماد دارند.

 

نسخه های RIP

سه نسخه RIP وجود دارد: RIP Version 1، RIP Version 2 و RIPng

RIP v1: در ورژن 1 به روزرسانی به صورت همه پخشی (Broadcast) انجام می گیرد که این همه پخشی با آدرس 255.255.255.255 صورت می گیرد. همچنین این نسخه از احراز هویت جهت پیام های به روز رسانی پشتیبانی نمی نماید. این نسخه پروتکل مسیریابی Classful می باشد.

RIP v2:  به روز رسانی در این نسخه به صورت چند پخشی ( Multicast ) و با آدرس 224.0.0.9 انجام می گیرد. همچنین مکانیزم احراز هویت جهت پیام های به روز رسانی وجود دارد.

RIPng: به روز رسانی در این نسخه به صورت چند پخشی ( Multicast ) و با آدرس FF02::9 انجام می گیرد. RIPng صرفا جهت شبکه های IPv6 قابل استفاده می باشد.

 

RIP v1 به عنوان پروتکل مسیریابی Classful شناخته می شود به این دلیل که اطلاعات مربوط به subnet mask را در به روز رسانی مسیریابی خود ارسال نمی نماید.

RIP v2  به عنوان پروتکل مسیریابی Classless شناخته می شود به این دلیل که اطلاعات subnet mask را در به روز رسانی خود ارسال می نماید.

هنگامی که یک روتر تغییری را در جدول مسیریابی خود شناسایی می نماید، یک پیام به روز رسانی فوری را ارسال می کند. این فرایند باعث پایداری جدول مسیریابی و حذف حلقه های مسیریابی (Routing loops) می گردد. هنگامی که مسیری غیرقابل دسترسی می گردد، روتر های RIP فورا آن را حذف نمی نمایند. در عوض، آنها همچنان مسیر را با متریک 16 (غیرقابل دسترس) منتشر می نمایند. این مکانیزم تضمین می نماید که همسایه‌ها به‌سرعت از مسیرهای غیرقابل دسترسی مطلع گردند.

 

تایمر های RIP

Update Timer: زمان پیش‌فرض جهت اطلاعات مسیریابی که توسط روترهای RIP رد و بدل می‌شود 30 ثانیه است. با استفاده از timer Update، روترها جدول مسیریابی خود را به صورت دوره ای مبادله می نمایند.

Invalid Timer: چنانچه هیچ به روز رسانی تا 180 ثانیه انجام نگردد، روتر مقصد آن را نامعتبر محسوب خواهد نمود.

Hold Down Timer: مدت زمانی که روتر منتظر پاسخ روتر همسایه می ماند Hold Down timer نامیده می شود. اگر روتر نتواند در مدت زمان معین پاسخ دهد، آن روتر غیر قابل دسترس تلقی خواهد شد. به طور پیش فرض این زمان 180 ثانیه می باشد.

Flush Time: مدت زمانی است که پس از نامعتبر شدن یک مسیر اطلاعات از درون جدول مسیریابی حذف خواهد گردید که به طور پیش فرض 60 ثانیه می باشد. بنابراین اطلاعات پس از 240 ثانیه ( 240=60+180 ) حذف خواهد شد.

 

پیاده سازی RIP در میکروتیک

جهت پیاده سازی RIP در میکروتیک توپولوژی زیر را در نظر می گیریم.

سناریو

پیکربندی روتر MikroTik-1

جهت راه اندازی پروتکل مسیریابی RIP می بایست در منوی نرم افزار Winbox بر روی Routing کلیک و از زیر منوی مربوطه گزینه RIP را انتخاب نماییم. در پنجره باز شده تب Networks را انتخاب و می بایست شبکه های متصل به روتر را اضافه نماییم. با کلیک بر روی + شبکه های 172.16.12.0/24 و 192.168.1.0/24 را وارد می نماییم.

پیکربندی روتر mikrotik-1

 

پیکربندی روتر MikroTik-2

در این روتر نیز تنظیمات مشابه روتر قبلی انجام خواهد گرفت. در این روتر در قسمت Network پنجره RIP می بایست شبه های 172.16.12.0/24 و 172.16.23.0/24 را وارد نماییم.

پیکربندی روتر Mikrtoik-2

 

پیکربندی روتر MikroTik-3

در این روتر نیز تنظیمات مشابه روتر قبلی انجام خواهد گرفت. در این روتر در قسمت Network پنجره RIP می بایست شبه های 172.16.23.0/24 و 192.168.2.0/24 را وارد نماییم.

پیکربندی روتر Mikrotik-3

 

باید دقت داشت برای راه اندازی RIP در هر روتری که در فرایند مسیریابی مشارکت دارد می بایست شبکه های متصل به آن ها را Advertise نماییم که این کار به واسطه پیکربندی های فوق انجام خواهد گرفت و همسایگی در RIP برقرار و مسیریابی در سطح شبکه انجام خواهد گرفت. اکنون با توجه به تنظیمات انجام شده جدول مسیریابی MikroTik-2 به صورت زیر خواهد بود.

جدول مسیریابی

 

همانطور که در جدول مسیریابی مشاهده می نمایید، تمام مسیر های شبکه توسط روتر مورد نظر در دسترس می باشد و ارتباط در سطح شبکه برقرار می باشد و کامپیوتری که در شبکه 192.168.1.0 قرار دارد این امکان را خواهد داشت تا به واسطه پروتکل مسیریابی RIP با کامپیوتر شبکه 192.168.2.0 ارتباط برقرار نماید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare