Mohammadreza Soleimani 325 روز پیش verl
بازدید 580 بدون دیدگاه

راه اندازی DHCP Relay در میکروتیک

راه اندازی DHCP Relay در میکروتیک، در این مقاله قصد داریم قابلیت DHCP Relay و نحوه راه اندازی آن در میکروتیک را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به مروری بر DHCP خواهیم پرداخت.

 

راه اندازی DHCP Relay در میکروتیک

فهرست مطالب

  1. مروری بر DHCP
  2. DHCP Relay چیست
  3. پیاده سازی

 

 

مروری بر DHCP

همانطور که می دانیم برای اینکه تجهیزات در سطح شبکه به صورت پویا آدرس IP دریافت نمایند، می بایست از یک DHCP Server در استفاده نماییم. این قابلیت در میکروتیک وجود دارد تا بتوان روتربرد ها را به عنوان DHCP Server پیکربندی نمود. همچنین می توان کلیه Option های مورد نیاز از قبیل DNS ، Default Gateway و غیره را نیز در تنظیمات پیاده سازی نمود. Option های بسیار زیادی در DHCP Server قابل پیاده سازی می باشد که می توان این گزینه ها را در وب سایت iana مشاهده نمود که این Option ها می تواند توسط سرور به کلاینت ها در شبکه ارائه شود. دریافت آدرس IP توسط کلاینت از سرور به چند مرحله تقسیم می گردد که به این فرایند به اختصار DORA نیز گفته می شود که شامل مراحل زیر می باشد:

  • پیام کشف DHCP یا DHCP discover message
  • پیام پیشنهاد DHCP – یا DHCP offer message
  • پیام درخواست DHCP – یا DHCP request message
  • پیام تایید DHCP – یا DHCP acknowledgement

DHCP از پورت های 67 و 68 UDP به صورت پیش فرض استفاده می نماید که پورت 68 توسط کلاینت و پورت 67 توسط سرور مورد استفاده قرار می گیرد. جهت مطالعه بیشتر در مورد DHCP و نحوه عملکرد آن می توانید مقاله (پروتکل پیکربندی میزبان پویا – DHCP) را مطالعه نمایید.

 

DHCP Relay چیست

جهت آشنایی با قابلیت DHCP Relay بهتر است توپولوژی زیر را در نظر بگیریم.

توپولوژی

همانطور که در توپولوژی فوق مشاهده می نمایید روتر  MikroTik-2 به عنوان DHCP Server در شبکه 192.168.1.0/24 قرار دارد و کلاینتی که قصد دریافت آدرس IP را دارد در شبکه 172.16.1.0/24 قرار دارد و بین DHCP Server و کلاینت روتر MikroTik-1 قرار دارد. می دانیم که بسته های Discovery که توسط کلاینت برای درخواست آدرس IP از DHCP Server ایجاد می شود از نوع همه پخشی (Broadcast) می باشد. باید در نظر گرفت که ترافیک های همه پخشی (Broadcast)  فقط در یک Broadcast Domain پخش می شوند و چنانچه به روتر برسند روتر آن ها را به شبکه های دیگر ارسال نخواهد کرد و بسته های Broadcast توسط روتر Drop خواهد شد. با در نظر گرفتن این مفروضات در سناریو مورد نظر چنانچه کلاینت PC1 اقدام به درخواست آدرس IP نماید روتر MikroTik-1 که در بین کلاینت و DHCP Server قرار گرفته بسته ها را Drop خواهد نمود و درخواست کلاینت به سرور نخواهد رسید. در چنین سناریو هایی با پیکربندی روتر MikroTik-1 به عنوان DHCP Relay این امکان فراهم می شود تا Broadcast های ارسال شده توسط کلاینت از روتر MikroTik-1 عبور کرده و به DHCP Server ارسال شود.

شاید این سوال در ذهن مطرح شود که در چه شرایطی ممکن است از DHCP Relay استفاده نماییم. گاهی اوقات ممکن است دپارتمان یا ساختمان جدیدی به مجموعه فعلی اضافه شود و تجهیزات این قسمت جدید نیاز به آدرس IP داشته باشند. با توجه به اینکه یک سرور از قبل مسئول پاسخگویی به این درخواست ها پیکربندی شده در چنین شرایطی می توان از یک DHCP Relay بین دو مجموعه استفاده نمود و DHCP Server جدیدی در نظر نگرفت.

 

 

پیاده سازی DHCP Relay

در سناریو مورد نظر قصد داریم مطابق توپولوژی که بالاتر به آن اشاره داشتیم ، روتر MikroTik-1 به عنوان DHCP Relay پیکربندی نماییم. در نظر داشته باشید آدرس دهی اینترفیس ها از قبل انجام گرفته است. چنانچه قصد آشنایی با نحوه آدرس دهی اینترفیس های میکروتیک را دارید مقاله (روش های تنظیم آدرس IP روی میکروتیک) را مطالعه نمایید.

 

پیکربندی روتر MikroTik-2

روتر MikroTik-2 می بایست به عنوان DHCP Server پیکربندی گردد. نکته بسیار مهم اینکه در هنگام راه اندازی DHCP Server بر روی روتر MikroTik-2 مطابق تصاویر زیر حتما باید در نظر داشته باشیم که Default Gateway و Range مربوط به Address Pool را در شبکه سمت کلاینت در نظر بگیریم. به عنوان مثال در این سناریو Gateway را 172.16.1.1 و Address Pool را 172.16.1.20 – 172.16.1.254 در نظر می گیریم. در غیر این صورت کلاینت به درستی ارتباط نخواهد گرفت. در ابتدا می بایست شبکه مورد نظر را مقدار دهی نماییم که در این سناریو 172.16.1.0/24 می باشد.

تنظیمات شبکه

 

 

در مرحله بعدی می بایست Default Gateway را مشخص نماییم.

تنظیمات Default gateway

 

 

در این پنجره می بایست آدرس Local روتر MikroTik-1 را وارد که متصل به شبکه کلاینت می باشد، وارد می کنیم که در این سناریو 172.16.1.1 است.

آدرس DHCP Relay

 

 

در مرحله بعدی می بایست Address pool را مشخص و گزینه Next را انتخاب و در نهایت بر روی Finish کلیک کنیم.

تنظیمات Address Pool

 

 

پیکربندی روتر MikroTik-1

جهت پیکربندی روتر MikroTik-1 به عنوان DHCP Relay می بایست از منوی نرم افزار Winbox گزینه IP و از زیر منوی مربوطه DHCP Relay را انتخاب نماییم. در پنجره باز شده بر روی + کلیک نموده و در پنجره باز شده می بایست اینترفیس Local که به کلاینت ها متصل می گردد را انتخاب نماییم که در این سناریو Ether1 می باشد. در قسمت DHCP Server می بایست آدرس IP مربوط به DHCP Server که در واقع آدرس IP روتر MikroTik-2 می باشد (192.168.1.2) را وارد می کنیم. همچنین در قسمت Local Address نیز می بایست آدرس IP اینترفیس روتر MikroTik-1 که به سمت کلاینت ها متصل می گردد را وارد نماییم.

تنظیمات روتر Relay

 

 

اکنون در مرحله آخر می بایست کلاینت را در حالت DHCP قرار دهیم تا درخواست IP نماید و از صحت عملکرد تنظیمات انجام شده اطمینان حاصل نماییم. چنانچه تنظیمات به درستی انجام شده باشد، کلاینت قادر خواهد بود تا با DHCP Server ارتباط برقرار نموده و درخواست IP نماید.

کلاینت

 

همانطور که مشاهد می نمایید درخواست کلاینت با موفقیت به سمت DHCP Server ارسال شده و تخصیص آدرس IP به کلاینت به درستی انجام گرفته است. در نظر داشته باشید DHCP Server میکروتیک همواره از آخرین آدرس Address Pool اقدام به تخصیص IP می نماید و مطابق تصویر فوق آدرس تخصیص یافته 172.16.1.254 می باشد.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare