Mohammadreza Soleimani 721 روز پیش
بازدید 3224 بدون دیدگاه

مفهوم و پیاده سازی Bridging در میکروتیک

مفهوم و پیاده سازی و یا راه اندازی Bridging در میکروتیک، یکی از رایج ترین مفهوم ها که در شبکه با آن روبرو هستیم LAN می باشد. LAN در مفهومی ساده به ناحیه ای اطلاق می گردد که اگر یک دستگاه اقدام به ارسال Broadcast نماید تا هر جایی که این پیام همه پخشی ارسال می شود را یک LAN یا Broadcast Domain می نامیم. اولین دستگاهی که برای شبکه LAN ساخته شد، دستگاهی به نام Hub بود. همه پورت های Hub درون یک Broadcast Domain قرار دارند. روش کارکرد در هاب به این صورت است که اگر چند کامپیوتر به پورت های هاب متصل می شدند همه آن ها درون یک Broadcast Domain قرار می گرفتند. اما خاصیت دیگر Hub این است که همه پورت های آن درون یک Collision Domain قرار دارند. در چنین شرایطی اگر دو کامپیوتر مجزا که به Hub متصل هستند با هم شروع به ارسال اطلاعات نمایند باعث ایجاد تصادم می شوند و Collision رخ می دهد. علت این است که Hub یک Shared Media می باشد. برای رفع چنین مشکلی دستگاهی به نام Bridge طراحی گردید. کارکرد Bridge به این صورت است که اگر این Bridge 2 پورت دارد 2 هاب را به این دو پورت متصل می نمایند و این Bridge در لایه دو مدل OSI عمل می نمایند و آدرس MAC را شناسایی و درون خود جدول MAC را نگهداری می نماید و با توجه به این قابلیت اگر در یکی از هاب ها Collision رخ دهد، Bridge اجازه نخواهد داد تا این تصادم به هاب دیگر نیز انتقال یابد. در واقع نتیجه می گیریم که هر پورت Bridge یک Collision Domain مجزا می باشد اما همه این دستگاه ها ( دو هاب، Bridge و کامپیوتر ها ) درون یک Broadcast Domain محسوب می شوند. با کار بر روی قابلیت های Bridge دستگاه Switch طراحی شد که هر کدام از پورت های سوئیچ یک Collision Domain مجزا می باشد و هیچگونه تصادمی در آن رخ نخواهد داد. برای شناخت بیشتر این تجهیزات و نحوه کارکرد آن ها در شبکه می توانید به مقاله ( هاب hub ، سوئیچ Switch و روتر Router ) مراجعه فرمایید و از جزئیات بیشتر بهره مند گردید.

 

مفهوم و پیاده سازی Bridging در میکروتیک

فهرست مطالب

  1. مفهوم و پیاده سازی و یا راه اندازی Bridging در میکروتیک
  2. ایجاد Bridge
  3. تخصیص پورت به Bridge
  4. نکاتی در خصوص Bridge

 

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره نمودیم هر پورت روتر یک شبکه یا Broadcast domain مجزا می باشد. اما ما می توانیم کاری کنیم که روتربرد میکروتیک تبدیل به سوئیچ شود و پورت های آن درون یک شبکه یا اصطلاحا درون یک Broadcast Domain قرار گیرد. و از این پورت ها به عنوان یک سوئیچ در شبکه استفاده نماییم. این قابلیت را به واسطه استفاده از Bridge می توان پیاده سازی نمود.

برای انجام تنظیمات مربوط به Bridge ابتدا نرم افزار Winbox را اجرا می نماییم. سپس از منوی اصلی نرم افزار روی گزینه Bridge کلیک می نماییم.

گزینه Bridge

 

ایجاد Bridge

Bridge یک پورت مجازی است که ابتدا باید آن را ایجاد نماییم. پس از باز شدن پنجره مربوط به Bridge باید روی گزینه ( + ) کلیک نماییم و در پنجره باز شده می بایست در قسمت Name یک اسم به دلخواه برای آن انتخاب نماییم یا از همان اسم پیش فرض Bridge1 استفاده کنیم. در این قسمت ما قصد داریم پورت های واحد IT را در یک Bridge قرار دهیم در اینجا بهتر است یک اسم با توجه به سیاست ها و موقعیت برای آن انتخاب نماییم که در این سناریو ما از Bridge_IT استفاده نموده و در انتها روی OK کلیک می نماییم.

ایجاد Bridge

 

همانطور که مشاهده می کنیم یک Bridge ساخته شد.

مشاهده Bridge

 

تخصیص پورت به Bridge

در همان پنجره Bridge یک تب دیگر به نام Ports وجود دارد که در این قسمت می بایست پورت هایی که مد نظر داریم تبدیل به سوئیچ نموده و در یک شبکه قرار دهیم را انتخاب کنیم . به این منظور در تب Ports روی گزینه ( + ) کلیک می نماییم تا پورت های مورد نظر را به Bridge اضافه کنیم.

تب Port

 

در پنجره باز شده در قسمت اینترفیس می بایست پورتی که می خواهیم در Bridge قرار گیرند را انتخاب نموده و روی OK کلیک کنیم.

برای مثال در این سناریو ما پورت های Ethrer2 و Ether3 را قصد داریم درون Bridge_IT قرار دهیم که همانند تصویر زیر ابتدا Ether2 و مجددا همانند آن Ether3 را اضافه می نماییم.

انتخاب پورت

 

پس از انتخاب هر دو پورت مشاهده می نماییم که پورت 2 و 3 با یکدیگر Bridge شده اند و تبدیل به یک سوئیچ شده اند.

پورت ها

 

نکاتی در خصوص Bridge

در این قسمت باید به یک نکته دقت داشته باشیم که پورت های روتر به صورت پیش فرض در لایه سه کار می کنند و می توانیم روی آنها IP تنظیم کنیم و یا DHCP Server روی آن ها پیاده سازی نماییم .  اما پورت های که درون Bridge قرار می گیرند از این پس قابلیت لایه سه خودشان را از دست می دهند. برای مثال دیگر نمی توانیم روی پورت های 2 و 3 که درون Bridge قرار گرفتند آدرس IP تنظیم کنیم یا DHCP Server روی آن ها پیاده سازی نماییم. از این پس باید IP یا DHCP Server را روی Bridge تنظیم نماییم و به جای انتخاب پورت در قسمت IP Address باید Bridge ساخته شده را انتخاب و تنظیمات مورد نظر را روی آن اعمال کنیم.

نکته بعدی این است که اگر پورت وایرلس wlan را به عضویت Bridge در بیاوریم دیگر نمی تواند به صورت عادی روی حالت Station قرار بگیرد و اگر قرار است به صورت Station کار کند یا باید روی حالت station bridge باشد یا روی حالت station pseudobridge قرار داشته باشد.

اکنون برای مشاهده Bridge ساخته شده می توانیم از منوی Winbox روی گزینه Interface کلیک نماییم. و همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید یک Bridge با نام Bridge_IT ساخته شده که حرف R در کنار آن قرار دارد که نشان دهنده وضعیت Running می باشد. اما در کنار پورت Ether2 و Ether3 حرف RS را مشاهده می کنیم که R به معنای Running و S به معنای Slave می باشد که نشان دهنده این است که عضو Bridge شده اند.

منوی Interface

 

همچنین برای ایجاد Bridge و تخصیص پورت های مورد نظر در محیط Terminal میکروتیک می توان از دستور های زیر استفاده نمود :


interface bridge add name=Bridge_IT
interface bridge port
interface bridge port> add bridge=Bridge_IT interface=ether2
interface bridge port> add bridge=Bridge_IT interface=ether3

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare