Mohammadreza Soleimani 321 روز پیش verl
بازدید 675 بدون دیدگاه

خلاصه سازی مسیر Route Summarization در پروتکل OSPF

خلاصه سازی مسیر Route Summarization در پروتکل OSPF، در این مقاله قصد داریم خلاصه سازی و نحوه پیاده سازی آن در پروتکل مسیر یابی OSPF را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به مروری بر پروتکل مسیریابی OSPF خواهیم پرداخت.

 

خلاصه سازی مسیر Route Summarization در پروتکل OSPF

فهرست مطالب

  1. مروری بر OSPF
  2. Route Summarization چیست
  3. پیاده سازی

 

مروری بر OSPF

OSPF  مخفف عبارت (Open Shortest Path First) می باشد که یک پروتکل مسیریابی Link State محسوب می گردد. در OSPF ما دستورات مربوطه را روی تمامی روتر ها اعمال می نماییم تا OSPF بر روی آن ها اجرا گردد. در این مرحله روتر ها شروع به مبادله اطلاعات با یکدیگر خواهند نمود که این اطلاعات توسط Link State Advertisement (LSA) ها بین روتر ها تبادل خواهند شد. هر روتر LSA های خود را ایجاد و در سطح شبکه ارسال می نماید و اطلاعاتی نظیر اینکه به صورت مستقیم به چه شبکه هایی متصل هستند و Cost جهت دسترسی به شبکه ها مختلف چقدر است را تحت LSA ایجاد می نماید. هر روتر با در اختیار داشتن کلیه این داده ها جهت تصمیم گیری برای کوتاه ترین مسیر (Shortest Path First) اقدام می نماید.

در OSPF به صورت پیش فرض می بایست یک Area با عنوان Area 0 وجود داشته باشد که به عنوان Backbone Area نیز از آن یاد می شود. چنانچه قصد داشته باشیم از چندین Area در شبکه سازمانی خود استفاده نماییم باید در نظر داشته باشیم که تمامی Area ها می بایست به صورت مستقیم به Area 0 ارتباط داشته باشند. رعایت این نکته در طراحی شبکه الزامی می باشد. اگرچه راهکار هایی جهت سناریو هایی که ارتباط مستقیم بین یک Area با Backbone Area وجود ندارد، در دسترس است اما همواره پیشنهاد می شود که از استاندارد ها پیروی نماییم.

چنانچه نیاز به اطلاعات تکمیلی در خصوص OSPF و نحوه پیاده سازی آن دارید مطالب کاملی در مقاله (راه اندازی OSPF در سیسکو) در دسترس می باشد.

 

Route Summarization چیست و چه کاربردی دارد

خلاصه سازی مسیر یکی از قابلیت هایی است که در پروتکل مسیریابی OSPF جهت کوچک تر کردن جدول مسیریابی مورد استفاده قرار می گیرد. خلاصه سازی OSPF به کاهش اندازه جداول و ترافیک مسیریابی OSPF در دامنه مسیریابی OSPF کمک می نماید که منجر به تولید ترافیک و بار پردازشی کمتر در سطح شبکه خواهد شد. OSPF برخلاف EIGRP از خلاصه سازی خودکار پشتیبانی نمی کند. همچنین، بر خلاف EIGRP، که در آن می توان مسیر ها را در هر روتری در شبکه EIGRP خلاصه نمود، OSFP می تواند مسیرها را فقط در ABR و ASBR خلاصه نماید. باید در نظر داشت این تکنیک را می توان هم برای مسیرهای inter-area و هم برای مسیرهای external اعمال نمود. در حالت inter-area می بایست تنظیمات را بر روی Area Border Router (ABR) و در حالت external می بایست بر روی Autonomous System Boundary Router (ASBR) اعمال نمود.

 

پیاده سازی

جهت پیاده سازی Route Summarization در OSPF توپولوژی زیر را در نظر می گیریم.

توپولوژی

در این سناریو همانطور که در توپولوژی فوق مشخص است مسیر های زیادی توسط روتر R5 و R6 در شبکه به واسطه پروتکل مسیریابی OSFP منتشر گردیده است. چنانچه به جدول مسیر یابی (Routing table) هر کدام از روتر ها در سطح شبکه مراجعه کنیم کلیه مسیر ها قابل مشاهده خواهد بود. به عنوان مثال جدول مسیریابی در روتر R1 به صورت زیر خواهد بود.

جدول مسیریابی

 

همانطور که مشاهده می نمایید کلیه مسیر ها بدون هیچ خلاصه سازی در جدول مسیریابی روتر ها قرار خواهند گرفت. حال اگر صدها یا هزاران مسیر در جدول مسیریابی قرار گیرند سایز جدول مسیریابی، ترافیک های مربوطه و همچنین حجم بار کاری روتر ها افزایش خواهد یافت که در نهایت به کاهش عملکر بهینه روتر ختم خواهد گردید. جهت جلوگیری از این اتفاق با کمک خلاصه سازی مسیر ها (Route Summarization) می توان مسیر ها را تا حد امکان خلاصه نمود. به عنوان مثال کلیه مسیر های 192.168.1.0 تا 192.168.6.0 را در یک خط در جدول مسیر یابی خلاصه نمود.

این کار را می توان بر روی روتر ABR انجام داد که در این سناریو روتر های R3 و R4 روتر های ABR محسوب می شوند که بین Area های مختلف قرار گرفته اند. در این سناریو قصد داریم مسیر های 172.16.1.0 تا 172.16.6.0 را در روتر R3 و مسیر های 192.168.1.0 تا 192.168.6.0 را در روتر R4 خلاصه سازی نماییم و در نهایت جدول مسیریابی روتر R1 را مجدد بررسی و تغییرات انجام شده را مشاهده کنیم.

 

خلاصه سازی در روتر R3

در روتر R3 قصد داریم مسیر های 172.16.1.0 تا 172.16.6.0 را در یک خط خلاصه نماییم. جهت انجام این کار روتر R3 به صورت زیر پیکربندی خواهد شد.


R3(config)#router ospf 1
R3(config-router)#area 1 range 172.16.0.0 255.255.0.0

در دستور فوق در واقع تنظیماتی را به روتر R3 اعمال می نماییم تا هرگاه که این روتر قصد انتشار مسیر های فوق را دارد آن ها را بر پایه /16 منتشر می نماید و به همین دلیل کلیه مسیر های 172.16.1.0 تا 172.16.6.0 به عنوان تنها یک خط مسیر در شبکه منتشر خواهند گردید.

 

خلاصه سازی در روتر R4

در روتر R4 قصد داریم مسیر های 192.168.1.0 تا 192.168.6.0 را در یک خط خلاصه نماییم. جهت انجام این کار روتر R4 به صورت زیر پیکربندی خواهد شد.


R4(config)#router ospf 1
R4(config-router)#area 2 range 192.168.0.0 255.255.0.0

در دستور فوق در واقع تنظیماتی را به روتر R4 اعمال می نماییم تا هرگاه که این روتر قصد انتشار مسیر های فوق را دارد آن ها را بر پایه /16 منتشر می نماید و به همین دلیل کلیه مسیر های  192.168.1.0 تا 192.168.6.0 به عنوان تنها یک خط مسیر در شبکه منتشر خواهند گردید.

با توجه به تنظیمات انجام شده مجدد به جدول مسیریابی (Routing Table) روتر R3 مراجعه می نماییم تا از صحت عملیات انجام شده اطمینان حاصل کنیم.

جدول مسیریابی بعد از خلاصه سازی

 

همانطور که مشاهده می نمایید کلیه مسیر های روتر R3 و R4 در دو خط خلاصه و سایز جدول مسیریابی (Routing Table) به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare