Mohammadreza Soleimani 404 روز پیش verl
بازدید 1134 بدون دیدگاه

راه اندازی Policy Base Routing در سیسکو

راه اندازی Policy Base Routing در سیسکو، استفاده از پروتکل های مسیریابی پویا (Dynamic Routing) یکی از نیاز های اساسی در شبکه های سازمانی محسوب می گردد. این پروتکل ها بر اساس مکانیزم عملکرد خود بهترین مسیر را جهت ارسال و دریافت بسته ها در شبکه انتخاب می نمایند. اما گاهی ممکن است بنا به سیاست هایی، نیاز باشد تا مسیرهای انتخابی توسط پروتکل مسیریابی را بر اساس معیار ها و شرایطی خاص تغییر دهیم. برای مثال ترافیک هایی که از یک مبدا خاص ارسال می شوند یا به مقصد خاصی می روند مسیرهای دیگری برای ارسال آن ها انتخاب گردد. این مفهوم توسط Policy Base Routing یا به اختصار PBR قابل پیاده سازی می باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه راه اندازی Policy Base Routing در سیسکو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

راه اندازی Policy Base Routing در سیسکو

فهرست مطالب

  1. نحوه کارکرد PBR
  2. پیاده سازی

 

نحوه کارکرد PBR

پیش از پیاده سازی یک قابلیت در سطح شبکه بهتر است با مباحث مربوط به آن آشنا باشیم تا با درکی بهتر به پیکربندی اقدام نماییم. جهت آشنایی با نحوه کارکرد PBR یک توپولوژی را در نظر می گیریم.

سناریو

 

فرض کنیم در این توپولوژی از پروتکل مسیریابی OSPF استفاده شده است. با توجه به اینکه OSPF از Cost هر لینک در محاسبات مسیر خود استفاده می کند، بنابراین به صورت پیش فرض روتر R8 برای اینکه به روتر R7 بسته ارسال کند از مسیر R6، R4، R2، R1، R3، R5 عبور خواهد کرد و به روتر R7 خواهد رسید. مسیر بین روتر R4 و R3 به دلیل بودن لینک Fast Ethernet بین آن ها دارای Cost بیشتری بوده و بنابراین به عنوان مسیر در جدول مسیریابی قرار نخواهد گرفت. برای مشاهده مسیر انتخابی می توان از یک Traceroute استفاده نمود. جهت Traceroute آدرس Loopback روتر R7 را که در این سناریو 7.7.7.7 انتخاب شده، در نظر می گیریم.

دستور Traceroute

 

اما کاربرد Policy Base Routing اینجا مطرح می گردد که نا به سیاستی قصد داشته باشیم یک نوع خاصی از ترافیک از مسیر دیگری عبور کند. به طور مثال ترافیکی که مبدا آن شبکه 192.168.1.0 و مقصد آن 7.7.7.7  باشد و همچنین اگر از نوع ICMP بود از سمت مسیر Fast Ethernet که بین R4 و R3 قرار دارد عبور نماید. برای انجام چنین کاری در این سناریو می بایست در روتر R4 پیکربندی را انجام و برای چنین ترافیکی Hop بعدی را روتر R3 یعنی (10.0.34.3) قرار دهیم . باید در نظر داشت آدرس های IP در این سناریو بر اساس شماره روتر ها انجام شده بدین صورت که روتر R3 برای سه اینترفیس خود آدرس های (10.0.13.3 و 10.1.35.3 و 10.0.34.3) را خواهد داشت. استفاده از PBR در بسیاری از سناریو ها از جمله QoS که قصد داریم یک نوع از ترافیک خاص را از مسیر دیگری عبور دهیم بسیار کاربردی خواهد بود.

پیاده سازی PBR شامل چند مرحله می باشد:

  • شناسایی ترافیک به واسطه ACL
  • استفاده از Route-Map که به ACL اشاره دارد
  • Set نمودن Next-Hop در Route-Map
  • در نهایت می بایست Policy را به اینترفیس اعمال نماییم

 

 

پیاده سازی Policy Base Routing

جهت پیاده سازی PBR توپولوژی فوق را در نظر می گیریم. در این سناریو فرض می کنیم سیاست بر این است که ترافیک های از نوع ICMP و با مبدا شبکه 192.168.1.0/24 (روتر R8) و مقصد  شبکه 10.1.57.0 (روتر R7) از مسیر Fast Ethernet که بین R4 و R3 قرار دارد عبور نماید.

 

تنظیمات روتر R4

در مرحله اول می بایست یک Access List ایجاد نماییم.


R4(config)#ip access-list extended ACL
R4(config-ext-nacl)#permit icmp 192.168.1.0 0.0.0.255 10.1.57.0 0.0.0.255

 

سپس می بایست یک Route map ایجاد نموده و به Access-list ایجاد شده ارجاع خواهیم داد. و در نهایت Next hop را به آدرس IP روتر R3 (10.0.34.3) تنظیم نماییم.


R4(config)#route-map RMAP permit 10
R4(config-route-map)#match ip address ACL
R4(config-route-map)#set ip next-hop 10.0.34.3

 

در مرحله آخر می بایست Policy ایجاد شده را به یک اینترفیس اعمال نماییم. در این سناریو می بایست Policy را به اینترفیس g 0/0 روتر R4 که در واقع اینترفیس ورودی ترافیک محسوب می گردد، اعمال شود.

 


R4(config)#interface g 0/0
R4(config-if)#ip policy route-map RMAP

 

جهت مشاهده Route map از دستور زیر استفاده می نماییم.


R4#show route-map

 

جهت مشاهده Policy نیز می توان از دستور زیر استفاده نمود


R4#show ip policy

 

با انجام تنظیمات فوق از این پس ترافیک های ICMP از مبدا 192.168.1.0 به مقصد 10.1.57.0 از مسیر Fast Ethernet و بین روتر R3 و R4 به مقصد (روتر R7)  خواهد رسید.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare