Mohammadreza Soleimani 377 روز پیش verl
بازدید 561 بدون دیدگاه

پیاده سازی Summary route در EIGRP

پیاده سازی Summary route در EIGRP، در این مقاله قصد داریم خلاصه سازی جدول مسیریابی (Summary Route) در پروتکل مسیریابی EIGRP را مورد بررسی قرار دهیم.  در ابتدا مروری بر EIGRP و مفهوم Summary Route خواهیم داشت.

 

پیاده سازی Summary route در EIGRP

فهرست مطالب

  1. مروری بر EIGRP
  2. Summary Route چیست
  3. پیاده سازی

مروری بر EIGRP

EIGRP ( Enhanced Interior Gateway Routing Protocol ) یک پروتکل مسیریابی بردار فاصله ( Distance Vector ) است که بر اساس اصول پروتکل مسیریابی IGP می باشد. ویژگی منحصر به فرد این پروتکل توان عملیاتی بالا و سرعت در نرخ همگرایی می باشد.

 

EIGRP از از معیارهایی مانند پهنای باند، Load و تأخیرها برای محاسبه کوتاه ترین مسیر بهینه شبکه استفاده می نماید. این پروتکل از نظر تکنولوژیکی از مسیریابی مبتنی بر بردار فاصله پیشرفته تری استفاده می نماید. جهت تبادل اطلاعات با استفاده از EIGRP ابتدا روترها باید با  EIGRP  همسایه شوند، سپس EIGRP از آدرس چند پخشی ( Multicast ) برای به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می نماید.

 

منطق زیرساختی EIGRP مبتنی بر مفهوم یک سیستم خودمختار ( autonomous ) است. در چنین شرایطی روتر های همسایه با شماره سیستم یکسانی پیکربندی می گردند. EIGRP یک پروتکل مسیریابی پویا است که برای اتصال شبکه های مختلف بین روتر ها پیکربندی می گردد. EIGRP جهت ارسال اطلاعات به روتر های همسایه تنها به روز رسانی ها را ارسال می نماید که این مکانیزم تاثیر بسیار مثبتی در حجم پردازش روتر ها خواهد داشت و همچنین نرخ ارسال اطلاعات را پایین تر خواهد آورد.

 

EIGRP یک پروتکل ترکیبی است که از مسیریابی بدون کلاس ( Classless ) و همچنین خلاصه سازی خودکار و دستی ( summarization ) در اینترفیسی که در EIGRP فعال است، پشتیبانی می نماید. احراز هویت در EIGRP با استفاده از MD5 انجام می گیرد و حداکثر Hop-count تعداد 255 روتر می باشد. همچنین امکان استفاده از مکانیزم تقسیم بار برابر ( equal load-balance ) و تقسیم بار نا برابر ( unequal load-balance ) در EIGRP فراهم می باشد. جهت مطالعه مطالب تکمیلی در خصوص پروتکل مسیریابی EIGRP مقاله (راه اندازی EIGRP در روتر سیسکو) در دسترس می باشد.

 

 

Summary Route چیست

Summary Route در واقع نوعی خلاصه سازی در جدول مسیریابی می باشد. یکی از کاربرد های استفاده از Summary Route در سناریو هایی با لینک های ارتباطی با سرعت پایین می باشد. در چنین شرایطی ممکن است تصمیم بگیریم که مسیرها را به بخشی از شبکه به صورت خلاصه ارسال نماییم تا به صورت بهینه تری از لینک هایی که ظرفیت پایین تری دارند استفاده نماییم. برای مثال شبکه های 10.0.0.0/24 ، 10.1.0.0/24 و 10.2.0.0 را می توان به صورت 10.0.0.0/8 به صورت یکجا و تنها در یک مسیر در جدول مسیریابی (Routing table) منتشر نمود. به واسطه Summary در واقع جزئیات را خلاصه می نماییم.

سناریو

 

توپولوژی فوق را در نظر بگیریم، چنانچه PC2 با آدرس 192.168.1.10 قصد ارسال بسته به PC1 با آدرس 10.1.7.10 را داشته باشد این بسته از Gateway (روتر R8) گذر نموده و سپس در ادامه مسیر به روتر R4 خواهد رسید. چنانچه Summary در روتر R4 به صورت 10.0.0.0/8 پیکربندی شود، روتر های R6 و R8 برای مسیر های با آدرس 10.0.0.0/8 تنها یک مسیر را خواهند داشت و آن را به سمت روتر R4 ارسال خواهند نمود. اکنون روتر R4 که خود مسیر ها را با جزئیات کامل در اختیار دارد بسته را دریافت نماید آن را به سمت مقصد ارسال خواهد نمود.

یک نکته مهم این است که هنگامی که Summary در روتر R4 پیکربندی می گردد یک مسیر در جدول مسیریابی ایجاد می گردد که به عنوان مثال در سناریو ما شبکه 10.0.0.0/8 را به Null0 ارسال می نماید. این Null0 در واقع جایی است که روتر R4 در صورت نداشتن مسیر برای یک بسته آن را به سمت آن Drop می نماید. جهت روشن شدن این قابلیت در نظر می گیریم که PC2 یک بسته به مقصد 10.20.30.40 ارسال می نماید. در حالت کلی بنا به Summary انجام شده در روتر R4 کلیه بسته ها با شبکه 10.0.0.0/8 به سمت روتر R4 ارسال می گردند اما چون روتر R4 در توپولوژی ما هیچ مسیری برای این بسته ندارد آن را به Null0 ارسال خواهد نمود که در واقع محلی جهت Drop نمودن بسته ها می باشد اما اگر بسته ای با آدرس 10.1.7.10 دریافت نماید به دلیل اینکه این مسیر را به صورت جزئی در جدول مسیریابی خود دارد و آن را از پروتکل مسیریابی EIGRP فرا گرفته، بسته را به سمت روتر R7 و توسط بهترین مسیری که توسط EIGRP مشخص می گردد به مقصد ارسال می نماید.

 

 

 

پیاده سازی Summary

جهت پیاده سازی خلاصه سازی (Summary) در EIGRP سناریو فوق را در نظر می گیریم و فرض می کنیم که قصد داریم در روتر R4 کلیه شبکه های 10.0.0.0 و 10.1.0.0 را خلاصه نموده و فقط بک مسیر برای شبکه های ذکر شده در EIGRP به سمت روتر های R6 و R8 ارسال نماییم. در ابتدا قبل پیکربندی روتر R4 جدول مسیریابی روتر R8 را با دستور زیر مشاهده می نماییم.


R8#show ip route

خروجی دستور فوق به صورت زیر در دسترس می باشد و همانطور که مشاهده می نمایید چندین شبکه با جزئیات در جدول مسیریابی وجود دارد. همچنین در نظر داشته باشید که مسیر هایی که در کنار آن ها حرف D قرار دارد به معنی این است که توسط پروتکل مسیریابی EIGRP به جدول مسیریابی اضافه شده اند.

قبل از خلاصه سازی

 

اکنون جهت پیاده سازی Summary route در EIGRP در روتر R4 دستور زیر را اعمال می نماییم. ابتدا وارد تنظیمات اینترفیسی که به سمت روتر R6 و R8 است، می شویم و سپس دستور خلاصه سازی را به اینترفیس اعمال می نماییم.


R4(config)#interface serial 3/1
R4(config-if)#ip summary-address eigrp 1 10.0.0.0/8

 

با دستور فوق خلاصه سازی (Summary) انجام می گیرد و چنانچه مجدد جدول Routing table روتر R8 را مشاهده نماییم این بار خلاصه ای با مسیر 10.0.0.0/8 مشاهده خواهیم نمود.

بعد از خلاصه سازی

 

علاوه بر این چنانچه جدول مسیریابی روتر R4 که خلاصه سازی را روی آن اعمال نمودیم، مشاهده کنیم متوجه خواهیم شده که یک مسیر به سمت Null0 ایجاد شده است.

مشاهده Null0

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare