Mohammadreza Soleimani 397 روز پیش verl
بازدید 524 بدون دیدگاه

پیاده سازی Passive Interface در OSPF

پیاده سازی Passive Interface در OSPF، در این مقاله قصد داریم قابلیت Passive Interface و روش های پیاده سازی آن در پروتکل مسیریابی OSPF را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به مروری بر پروتکل مسیریابی OSPF خواهیم پرداخت.

 

پیاده سازی Passive Interface در OSPF

فهرست مطالب

  1. پیاده سازی Passive Interface در OSPF
  2. مروری بر OSPF
  3. مکانیزم Passive Interface
  4. پیاده سازی

 

مروری بر OSPF

OSPF  مخفف عبارت (Open Shortest Path First) می باشد که یک پروتکل مسیریابی Link State محسوب می گردد. در OSPF ما دستورات مربوطه را روی تمامی روتر ها اعمال می نماییم تا OSPF بر روی آن ها اجرا گردد. در این مرحله روتر ها شروع به مبادله اطلاعات با یکدیگر خواهند نمود که این اطلاعات توسط Link State Advertisement (LSA) ها بین روتر ها تبادل خواهند شد. هر روتر LSA های خود را ایجاد و در سطح شبکه ارسال می نماید و اطلاعاتی نظیر اینکه به صورت مستقیم به چه شبکه هایی متصل هستند و Cost جهت دسترسی به شبکه ها مختلف چقدر است را تحت LSA ایجاد می نماید. هر روتر با در اختیار داشتن کلیه این داده ها جهت تصمیم گیری برای کوتاه ترین مسیر (Shortest Path First) اقدام می نماید.

 

در OSPF به صورت پیش فرض می بایست یک Area با عنوان Area 0 وجود داشته باشد که به عنوان Backbone Area نیز از آن یاد می شود. چنانچه قصد داشته باشیم از چندین Area در شبکه سازمانی خود استفاده نماییم باید در نظر داشته باشیم که تمامی Area ها می بایست به صورت مستقیم به Area 0 ارتباط داشته باشند. رعایت این نکته در طراحی شبکه الزامی می باشد. اگرچه راهکار هایی جهت سناریو هایی که ارتباط مستقیم بین یک Area با Backbone Area وجود ندارد، در دسترس است اما همواره پیشنهاد می شود که از استاندارد ها پیروی نماییم.

 

چنانچه نیاز به اطلاعات تکمیلی در خصوص OSPF و نحوه پیاده سازی آن دارید مطالب کاملی در مقاله (راه اندازی OSPF در سیسکو) در دسترس می باشد.

 

 

مکانیزم عملکرد Passive Interface

گاهی اوقات با یک دستور Network در پروتکل مسیریابی OSPF چندین اینترفیس روتر وارد فرایند مسیریابی خواهند شد. اما بنا به سیاست های سازمانی ممکن است قصد داشته باشیم تا اینترفیس خاصی از روتر در فرایند OSPF قرار نگیرند. این کار با قابلیت Passive interface قابل پیاده سازی می باشد. قابلیت Passive Interface را می توان به اینترفیس  ها اعمال نمود. چنانچه Passive interface بر روی هر اینترفیس از روتر پیکربندی شود، آن اینترفیس ها Passive خواهد شد و هیچ کدام از آن ها در فرایند ایجاد همسایگی در OSPF مشارکت نخواهند داشت. همچنین این قابلیت وجود دارد تا Passive Interface را به صورت عمومی فعال نماییم که در این شرایط کلیه اینترفیس های روتر Passive خواهند شد و در فرایند همسایگی در OSPF مشارکت نخواهند داشت و سپس در مرحله بعد می توان فقط اینترفیس های مورد نظر را مجدد از حالت Passive خارج نمود تا همسایگی فقط در همان اینترفیس ها برقرار گردد.

 

 

پیاده سازی Passive Interface

در توپولوژی مورد نظر آدرس دهی اینترفیس ها از قبل انجام گرفته و آدرس های IP بر اساس شماره روتر ها در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال آدرس های اینترفیس های روتر R3 شامل 10.0.24.4، 10.0.34.4 و 10.2.46.4 می باشد. همچنین بر روی کلیه روتر های سناریو OSPF از پیش راه اندازی شده است. جهت آشنایی با پیاده سازی OSPF مقاله (راه اندازی OSPF در سیسکو) را مطالعه فرمایید. با توجه به مطالب ذکر شده توپولوژی زیر مفروض می باشد.

توپولوژی

 

با توجه به توپولوژی مورد نظر، به عنوان مثال روتر R3، 3 اینترفیس در شبکه های 10.0.13.0، 10.0.34.0 و 10.1.35.0  دارد. در چنین شرایطی اگر در روتر R3 و درون OSPF دستورarea 0  Network 10.0.0.0  0.0.255.255 را اجرا کنیم دو اینترفیس g1/0 و f4/0 در همسایگی OSPF قرار خواهد گرفت. چنانچه قصد داشته باشیم اینترفیس f4/0 در فرایند OSPF قرار نگیرد تنظیمات زیر در روتر R3 به شرح زیر خواهد بود.

 

در ابتدا OSPF را فعال و شبکه ها را در روتر R3 وارد خواهیم نمود و همچنینی Reference Bandwidth را نیز بر روی 1000 تنظیم می نماییم تا لینک های GigabitEthernet به درستی در OSPF شناسایی شوند.


R3(config)#router ospf 1
R3(config-router)#network 10.0.0.0 0.0.255.255 area 0
R3(config-router)#network 10.1.0.0 0.0.255.255 area 1
R3(config-router)#auto-cost reference-bandwidth 1000

 

در مرحله بعد می بایست Passive Interface را روی اینترفیس مورد نظر اعمال نماییم. در این سناریو قصد داریم اینترفیس f4/0 در فرایند OSPF قرار نگیرد.


R3(config-router)#passive-interface fastEthernet 4/0
Mar 25 08:15:28.639: OSPF-5-ADJCHG: Process 1, Nbr 4.4.4.4 on FastEthernet4/0 from FULL to DOWN, Neighbor Down: Interface down or detached

 

همانطور که مشاهده می نمایید بلافاصله پس از اعمال Passive Interface بر روی اینترفیس مورد نظر همسایگی در OSPF قطع خواهد شد. اما چنانچه قصد داشته باشیم این قابلیت را به صورت عمومی بر روی روتر اعمال نماییم و سپس اینترفیس های g1/0 و f4/0 مجدد به فرایند همسایگی در OSPF وارد نماییم به صورت زیر دستورات را اجرا می نماییم.

 


R3(config-router)#passive-interface default
R3(config-router)#no passive-interface gigabitEthernet 1/0
Mar 25 08:19:23.179: OSPF-5-ADJCHG: Process 1, Nbr 1.1.1.1 on GigabitEthernet1/0 from LOADING to FULL, Loading Done
R3(config-router)#no passive-interface fastEthernet 4/0
Mar 25 08:19:36.959: OSPF-5-ADJCHG: Process 1, Nbr 4.4.4.4 on FastEthernet4/0 from LOADING to FULL, Loading Done

 

بلافاصله پس از اعمال دستورات همسایگی برقرار خواهد شد. همچنین جهت مشاهده وضعیت اینترفیس ها در پروتکل های مسیر یابی از دستور زیر استفاده خواهیم نمود.


R4#show ip protocols

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare